20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

Om hur vi jämför oss med varandra  – Lyssna på samtalet här

07.03.2023, 15:58 /  päivitetty 15.03.2023, 15:29
Sofia Torvalds diskuterar tillsammans med Maria Sundblom-Lindberg och Marcus Österlund om hur vi jämför oss med varandra.
Samtalskvällar med Sofia

Vilket är ert tidigaste minne av att jämföra er med någon annan, frågar Sofia Torvalds sina gäster som sitter placerade framför altaret i S:t Jacobs kyrka en kväll i mars.

– Jag minns att jag var roligare än de andra barnen, säger Maria Sundblom Lindberg, att jag lärde en kille hur man skulle göra för att vara rolig.

Marcus Österlund minns för sin del att han var knubbig som barn och diskussionen glider snabbt vidare kring jämförelser av utseende.

– Det är så provocerande att man under den tid i livet då man är vackrast, känner man sig fulast, säger Sundblom Lindberg och fortsätter med ett citat från ett av sina barn "Det är dags att börja njuta av din kropp nu mamma, för du kommer bara bli fulare."

Sundblom Lindberg tänker att orden innehåller mycket visdom, att det gäller att njuta av den kropp man har så länge den ännu fungerar.

– När jag är 80 kommer jag ju tycka att jag var skitsnygg som 50-åring.

Panelen kommer också fram till att det kan vara positivt att jämföra sig med andra, det kan ge målbilder och visioner som lyfter en.

– Skriv ner hur du vill att ditt liv ska se ut om tre år istället för att jämföra dig med andra, tipsar Marcus Österlund.

Lyssna i efterskott

På förfrågan av allmänheten provspelades samtalet in för att det ska vara möjligt att ta del av diskussionen även på webben. Här hittar du en inspelning från samtalet den 1.3.2023 i S:t Jacobs kyrka:

Listen to "Om hur vi jämför oss med varandra – Samtal med Sofia Torvalds." on Spreaker.

Vårens sista samtalskväll onsdag 19.4.2023: Om populism och tudelning – med Susanna Landor och Fredrik Guseff.

Kl. 18, med servering från och med kl. 17:30 i S:t Jacobs kyrka, Kvarnbergsbrinken 1 på Drumsö.