06.10. Grattis: Bruno | Respons
Hela Helsingfors

Skriba 2025: Anmälan till Helsingfors församlingars skriftskolor sker i oktober

25.09.2024, 17:52 /  uppdaterad 01.10.2024, 11:19
Hej du som fyller 15 år nästa år! I oktober är det dags att anmäla sig till skriftskolan.
Ensi vuoden ripareille ilmoittaudutaan lokakuussa

Välkommen till skriban!

I skriftksolan eller "skriban" diskuterar vi allt mellan himmel och jord, vi lär känna Gud och oss själva och får kanske till och med nya kompisar. Efter skriban kan du bli konfirmerad. Ett populärt sätt att gå skriban är att vara på skribaläger, men det finns också andra sätt att göra konfirmandundervisningen. Vi erbjuder olika alternativ.

”Jag gillade skriftskolan eftersom det var många gemensamma aktiviteter. På vårt läger var det en bra stämning och jag kände att jag hörde till gruppen.”

Respons från skriba 2024.

Hur går man med?

Alla ungdomar födda 2010 eller tidigare är välkomna till skriftskolorna 2025. Anmälan till skriftskolan börjar tisdag 1.10.2024 kl. 9.00 och pågår till 31.10.2024 kl. 23.59.

Anmälan sker genom ett elektroniskt system, vars länkar öppnas i början av oktober på församlingarnas sidor (länkar nedan). Anmälan görs tillsammans med vårdnadshavaren, eftersom det kräver inloggning med bank-ID eller mobilverifiering.

Ungdomar kan delta i skriftskolor anordnade av andra församlingar än sin egen. Man anmäler sig alltid via anmälningslänken till den församling som ordnar skriftskolan, oavsett om den blivande konfirmanden är medlem i den församlingen eller inte.

Obs! Platserna i skriftskolegrupperna delas inte ut i anmälningsordning, utan först efter att anmälningstiden har gått ut. Det spelar alltså ingen roll när under oktober man anmäler sig.

Information om vilken skriftskoleplats du har fått skickas via e-post till både vårdnadshavaren och konfirmanden senast i slutet av november.

På församlingarnas sidor hittar du mera information om skriftskolealternativ och anmälningslänkar:

Johannes församling

Matteus församling

Petrus församling

Omsorgsskriftskola

En skriftskola anpassad för personer med olika funktionsvariationer arrangeras gemensamt inom Borgå stift. Det varierar från år till år var skriftskolan ordnas. Tag kontakt med omsorgspräst Claus Terlinden för mera information, claus.terlinden@evl.fi, 040-6881 451.

Om en ungdom föredrar att gå skriftskolan i en mindre grupp kan du fråga om smågruppsskriftskolor av den skriftskoleansvariga i din församling (kontaktuppgifter finns i länkarna ovan).

Man kan också gå skriftskolan som vuxen. Du kan fråga mer om detta i din församling.

Skriftskolor på flera språk

Vanliga frågor om skriftskolan

Till vilken församling hör jag - sökmotor