18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Storolyckan berör församlingen i Berghäll – anställda stöder med närvaro

11.05.2023, 17:41
Broraset i Hagalund den 11.5 berör församlingen i Berghäll eftersom största delen av de skadade är elever i den finska grundskolan i Fiskehamnen.
Sinisellä pohjalla kuvituksena enkelin siivet ja ystävä sä lapsien -virren ensimmäinen säe

Berghälls kyrka är öppen vardagar kl. 7–21 samt helger kl. 9–19.

Utöver det kan man också dagligen träffa församlingens anställda för samtal i köpcentret Redi, i församlingen utrymme som heter Silta, vardagar fram till kl. 20 och helger fram till kl. 18.

– Olyckan berör många unga. Vi finns till för varje ungdom, både kyrkan och i vårt eget ungdomsutrymme Talo som ligger op Andra linjen 8. Talo är öppet torsdag 11.5 fram till kl. 20 och fredag 12.5 kl. 16.30–21, säger ungdomspräst Esa-Pekka Helanne.

Mera info på finska samt kontaktuppgifter

Tvåspråkig bönestund i Hagalunds kyrka

I kväll kl. 18 (to 11.5) hålls en bönestund i Hagalunds kyrka för alla som blivit berörda av olyckan på något sätt. Samtalsstöd finns på finska och svenska. Kyrkoherde Kira Ertman och ledande diakoniarbetare Taina Sandberg deltar från Esbo svenska församling i bönestunden.

Hagalunds kyrka är öppen som normalt under dagen och det är alltid möjligt att ta en stund i stillhet, tända ljus och be. Adress: Kyrkstigen 6.