19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Talar Gud svenska? Vardagstro och söndagstvivel i blogg och podd

03.11.2020, 11:54 /  päivitetty 25.01.2021, 17:16
Tre tips för dig som vill fundera över meningen med livet - på svenska.
En flicka blåser såpbubblor på en gata.

Sandra Holmgård är en av höstens nya bloggare på Andetag-bloggen. Hon kommer att skriva om familjeliv i sorg och glädje, om prematurvardag och om sorgen efter Oliver.

I januari miste Sandra och Nicklas Holmgård sin son Oliver som var svårt sjuk i INCL, en obotlig sjukdom som bryter ner kroppens funktioner. Oliver dog ganska plötsligt efter ett år som varit relativt lugnt.

– Jag hade börjat jobba på hösten. Oliver mådde så pass bra då att det var möjligt för mig att jobba några dagar i veckan.

I januari försämrades Olivers tillstånd hastigt.

– Det gick på en helg, vi blev så chockade när han dog. Vi hade varit oroliga i flera års tid och allt hade kretsat kring sjukdomslivet. Det hade varit en massa sjukvårdspersonal som kom och gick hemma hos oss, men plötsligt var det bara vi två. Vi hade bara en massa tid och blev riktigt trötta.

Alla bloggtexter kommer inte att handla om Oliver och sorgen efter honom. Sandra Holmgård kommer också att skriva om prematurtiden och om graviditeten med Vide.

– Det kommer nog lite lättsammare saker också. Det har varit ganska tunga saker i mina första inlägg.

Det är vi som skriver Andetag-bloggen

• Sandra Holmgård skriver om familjeliv med sorg och glädje: "Om att ha ett svårt sjukt barn och om att mista ett barn - samtidigt som jag kommer dela med mig av min vardag och familjelivet med en prematurbebis.

• Louise Häggström skriver om lifestyle och vardag med fokus på mealprepp och överlevnad i coronatider: "Vill ni veta nåt galet? Jag trivs ganska bra med att jobba hemma på distans. Plötsligt finns det mer tid till att piffa i lägenheten, shoppa på Facebookloppisar och testa konstiga lifehacks. Don’t hate me."

• Susanna Nygård planerar bröllop: "Bland det roligaste med att planera bröllop är att få ta del av andras idéer och erfarenheter, så ni får mer än gärna dela med er. Kärlek är alltid underbart i alla dess former!"

• Mia Anderssé-Löf om frågor och reflektioner ur en prästvardag.

• Christa Mickelsson om sin rehabilierings- och livresa efter en hjärnblödning.

• Markus Andersén om familjevardag och teorier om stort och smått

• Simon Djupsjöbacka om samhällsfrågor i allmänhet och skolvärlden i synnerhet

Bloggen är ett samarbete mellan KSF-media och Kyrkan i Helsingfors. Du hittar bloggen på adressen andetag.blogg.hbl.fi

Ordet Andetag skrivet med letteringstil

Livsfarligt med goda råd - Poddserie om själavård

Petrus församling lyfter fram själavård i höst, bland annat genom att behandla ämnet i fem avsnitt av sin podcast tillsammans med församlingens tidigare diakonissa Gunilla Riska.

– Alla goda råd är inte livsfarliga, men nästan, säger Riska. Vår uppgift är inte att kunna fixa någon eller ha svar på allt.

Människan är skapt med två öron och en mun, vi ska lyssna mycket och tala så lite som möjligt. Det är Gud som ger tankar och vägledning.

Diakonissa Gunilla Riska delar med sig av tankar kring själavård. Vem behöver det? Varför behöver man det? Hur fungerar det?

Du kan lyssna på podden via Spotify eller via petrusforsamling.podbean.com/

Banan på blå bakgrund med texten Typ Livet

Typ Livet - en podd för och av unga vuxna

Är alla coronaskämt roliga? Hur kan vi vara snällare mot oss själva? Varför har vi startat podd? Allt det här får du veta om du lyssnar på Typ Livet, en podd för och av unga vuxna.

Vi talar om allt möjligt som händer och finns mellan människor, mellan våra öron, mellan himmel och jord. Gemensamt för allt i vår podd är att det berör livet ... typ.

Vi som pratar i podden är informatör Louise, ungdomsarbetsledare Ninni och studentprästen Andreas. Kontakta oss gärna på typlivetpodden@gmail.com. Du kan skicka in frågor, kommentarer eller ämnen du vill att vi pratar om.

Podden produceras av Johannes församling och Helsingfors kyrkliga samfällighet.

Du hittar podden här