02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons
Hela Helsingfors

Tre fjärdedelar av kandidaterna i Helsingfors förespråkar könsneutral vigsel

17.10.2022, 13:16
Valkompassen berättar mycket om kandidaternas tankar och värderingar.
Kompassi. Hengellisen ohjauksen ilta Vanhassa kirkossa.

Sammanlagt 435 av Helsingfors 538 kandidater i församlingsvalet har besvarat frågorna i valkompassen, som berättar mycket om kandidaternas tankar och värderingar. Med hjälp av kompassen är det också lätt att hitta en egen kandidat i valet.

Statistiken visar att kandidaterna i Helsingfors är tämligen högt utbildade. Tre fjärdedelar har en högskoleexamen. Kandidaterna tillfrågades också om vilket politiskt parti de skulle rösta på ifall vi hade riksdagsval just nu. Av de 304 personer som besvarade frågan sade sig 99 stycken rösta på Samlingspartiet, 58 på De Gröna och 54 på Socialdemokraterna. 38 personer svarade att de skulle rösta på Kristdemokraterna.

Församlingsborna aktivt med i beslutsfattande

En sak är kandidaterna i Helsingfors nästan helt eniga om; hela 96 procent av de som besvarat valkompassen tycker att församlingsborna borde få bara med och planera, utveckla och genomföra församlingens verksamhet i större utsträckning än för närvarande. De anställda i församlingarna vill man också gärna behålla. 80 procent av de svarande tycker att församlingen i kärva ekonomiska tider hellre ska avstå från byggnader än från personal.

Hela 84 procent av de svarande tycker att församlingarna ska avstå från övriga fastigheter framom kyrkobyggnader. Dessa borde man däremot använda mer mångsidigt och dessutom hyra ut till andra aktörer. Över hälften (56%) lutar åt att när det fattas beslut om fastigheter ska församlingarnas byggda kulturarv bevaras, även om det förutsätter att man skär ner på övriga kostnader. På denna fråga valde 14 procent svarsalternativet ”Jag vet inte”, medan 30 procent motsatte sig påståendet.

Jämlikhet och likabehandling viktigt för helsingforsarna

För vem är kyrklig vigsel ämnad? I den frågade hade kandidaterna som fyllt i valkompassen en klar syn: 74 procent anser att kyrkan bör viga par av samma kön. 20 procent av de svarande motsätter sig saken medan 6 procent inte ville eller kunde ta ställning till frågan.

En relativt betydande majoritet, 82 procent, av de svarande anser också att man vid stöd av missionsorganisationer behöver ta i beaktande hur väl organisationen förverkligar principer om jämlikhet och likabehandling.

71 procent av kandidaterna var också av den åsikten att kyrkan utöver det lokala församlingsarbetet, behöver satsa nationellt på exempelvis webbarbete. Över hälften av kandidaterna i Helsingfors (55%) tycker också att biskoparnas, kyrkoherdarnas och de ledande tjänstemännens arbetsförhållanden kunde vara tidsbundna.

Vem ska kyrkan hjälpa?

Vem borde kyrkan särskilt värna om? Särskilt ensamma, sjuka, familjer i kris samt samtalsstöd och själavård bedömer kandidaterna som kyrkans centrala former av hjälparbete. Under 10 procent av kandidaterna prioriterar däremot arbetet bland asylsökande inom de topp-tre viktigaste områdena för kyrkans hjälparbete.

Hitta en lämplig kandidat i valkompassen

Församlingsvalets valkompass är öppen. Där kan församlingsborna hitta en lämplig kandidat i sin egen församling. Kompassen på finns på adressen https://www.forsamlingsvalet.fi/valkompassen

Församlingsval i november

Förhandsröstningen sker 8–12.11.2022. Du kan förhandsrösta på alla förhandsröstningsplatser. Kom ihåg att ta med identitetsbevis! Kandidaternas nummer hittas bland annat på församlingarnas hemsidor.

Den egentliga valdagen infaller den 20.11.2022. På valdagen kan du rösta enbart i din egen hemförsamling mellan kl. 11.00– 20.00.

Reklam för församlingsvalet