06.05. Grattis: Freja, Frej, Frejvid | Respons
Hela Helsingfors

Via Crucis återvänder till Helsingfors gator påsken 2023

08.03.2023, 15:25
Via Crucis är tillbaka på Helsingfors gator efter en paus på tre år. Årets passionsspel regisseras av Markku Arokanto, som också stod bakom kortfilmen Via Crucis Resurrexit.
Kuva Via Cruciksen videolta

Genom en Via Dolorosa- eller Via Crucis-föreställning visar man Kristi lidandes väg i form av drama. Genom åren har tusentals människor följt föreställningen som utspelar sig på gatorna i kärncentrum av Helsingfors.

De finska texterna i årets uppsättning är skrivna av poeten och författaren Anna-Mari Kaskinen. Föreställningen är gratis och riktar sig till stadsbor och turister i Helsingfors. Jesus spelas i år av Panu Haavisto.

Påsklördagen 8.4 kl. 21–22.30. Start vid Senatstorget, rutten går via Snellmansgatan och Kyrkogatan till Ständerhuset, och sedan tillbaka till Senatstorget via Kyrkogatan.

Via Crucis reittikartta

Arrangör: Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry i samarbete med domkyrkoförsamlingen i Helsingfors.