06.10. Grattis: Bruno | Respons
Hela Helsingfors

Vi är med i församlingarnas inkluderande mångfaldsprogram

Johannes församling

23.08.2024, 14:25

Församlingsrådet i Johannes församling godkände i går på sitt möte Helsingfors församlingars inkluderande mångfaldsprogram, vars syfte är att främja jämlikheten inom Helsingfors församlingar, för personer som tillhör sexuella minoriteter och könsminoriteter.

Församlingsrådet uppmanar församlingens personal, förtroendevalda och aktiva frivilliga att delta i en kommande webbutbildningen i ämnet.

Programmet stadfäster att all personal, alla förtroendevalda och frivilliga i församlingen under alla omständigheter ska bemöta medmänniskor fördomsfritt och med respekt, oberoende av hur personerna tänker i andliga frågor. Varje persons fysiska och psykiska utrymme ska också respekterasens och vi ska med låg tröskel ingripa i olämpligt beteende. Vi behöver också hålla i minnet att personer i sexuella minoriteter kan uppleva diskriminering på flera grunder.

- Johannes församling har en lång historia som regnbågsförsamling, säger kyrkoherde Johan Westerlund. För oss är likabehandling och trygga rum en självklarhet.

I programmet stadfäster samfälligheten att heteronormen inte ska anses som en självklarhet i servicen och verksamheten: vi utgår från mångfald. En regnbågsidentitet får inte bli ett hinder för att delta i verksamheten eller för andlig utveckling. Församlingarna förbinder sig även till att stöda och främja välmåendet hos alla slags familjer och de barn som lever i dem:

• Vi undviker att dela in människor i ”vi” och ”de”.

• Vi respekterar varje människas rätt att definiera sig själv – och rätten att låta bli.

• Vi gör vår verksamhet till en trygg plats att fundera på det egna jaget, inklusive sexuell identitet och könsidentitet.