26.04. Grattis: Teresa, Terese, Teresia | Respons
Nordsjö kyrka

04.04.2017, 13:30
Nordsjö kyrka, som stod färdig 1980, står på en skogbeklädd kulle vid Hamnholmsvägen. Genom de stora fönstren, som vetter mot väster, blir naturen och årstiderna en del av kyrksalen. Enligt den medeltida traditionen kan evangeliet även läsas ur bilderna: betongreliefen som täcker altarväggen berättar om Jesu livsskeden. I anslutning till kyrkan finns Marielunds kapell, som också togs i bruk 2006.

‍Nordsjö kyrka och dess utvidgningsarbeten, som genomfördes 2006 planerades av arkitektbyrån Pirkko ja Arvi Ilonen. I aulan hälsas besökaren välkommen av arkitekten Tanu Toiviainens famnformade kors. På altarväggen finns konstnären Mauri Favéns betongrelief, en bildserie om Jesu liv. Skisserna till Favéns verk förenar kyrksalen och arbetsutrymmena, helgen och vardagen. I församlingssalens fönster finns bönen Fader vår ingraverad på flera språk.

Kyrkotextilerna, inklusive kollekthåven som tillverkats av självspunnet lin genom virkning, är designade av textilkonstnären Ritva Puotila. På aulans vägg finns återvinningskonst, en lampa som tillverkats av en slipskiva som hittats i arkitektens skräpkorg. Orgeln är tillverkad av Kangasala orgelfabrik och den har 26 register. Kyrkans tre klockor är tillverkade i Österrike.

I anslutning till Nordsjö kyrka finns Marielunds kapell. Det har fått sitt namn av Marielunds gård som funnits på kyrkans plats och som var en del av det forna Porslax dragonrusthåll. Kapellet fungerar som den svenskspråkiga Matteus församlings kyrka och som Vuosaaren seurakuntas förrättningsutrymme. Kapellets kyrkotextiler är utformade av textilkonstnären Heli Tuori-Luutonen.

I anslutning till kyrkan finns pastorskansli, församlingssal, arbets-, mötes- och klubbutrymmen samt barnens egen kyrka kallad Pikku majakka.

Nordsjö kyrka används av Vuosaaren seurakunta. Under de första tretton åren hölls församlingens gudstjänster i en tillfällig byggnad som kallades för fanerkatedralen.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

Kyrksalen har en utmärkt akustik med tanke på konserter. Kyrksalen rymmer 300 personer, den större församlingssalen 150 personer och den mindre 50 personer. Salarna kan anslutas till varandra. Marielunds kapell rymmer 60–100 personer. Ingång via innergården och en egen aula.