16.10. Onneksi olkoon: Sirkka, Sirkku, Stella, Luna | Palaute
Koko Helsinki

Luke Jerramin GAIA Helsingin tuomiokirkossa

Kalenteri ja kellosymboli16.10.2024 klo 09:00 - 17:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliHelsingin tuomiokirkko, Unioninkatu 29, 00170 Helsinki

Brittitaiteilija Luke Jerramin maailmankuulu Gaia-maapallo on esillä ensimmäistä kertaa Helsingissä lokakuussa 2024.

Taideteos kutsuu vierailijoita keskusteluun luomakunnan tulevaisuudesta lokakuun ajan. Halkaisijaltaan seitsenmetrinen Gaia perustuu yksityiskohtaisiin NASA:n Maan pinnasta ottamiin kuviin.

Gaia tarjoaa mahdollisuuden nähdä maapallon kolmiulotteisesti ja vaikuttavassa mittakaavassa: 1 cm taideteoksessa vastaa todellisuudessa 18 kilometriä maan pinnalla. Teoksen ympärillä soi BAFTA-palkitun säveltäjä Dan Jonesin luoma tilaääni. Teos on esillä osana Kestävä tulevaisuus - tapahtumaa.

Useasti palkittu brittiläinen taiteilija Luke Jerram on tunnettu ainutlaatuisista veistoksista, installaatioista ja elävän taiteen esityksistään. Hänet tunnetaan erityisesti suurikokoisista julkisista taideteoksistaan, jotka ovat innostaneet ja inspiroineet ihmisiä ympäri maailman. Jerramin teoksia on ollut esillä yli 800 näyttelyssä yli 50 maassa.

Gaia-taideteokseen pääsee tutustumaan kirkon vierailuaikoina viiden euron pääsymaksulla. Pääsymaksu ei koske Tuomiokirkkoseurakunnan jäseniä ja alle 18-vuotiaita. Koululaisryhmät voivat vierailla tapahtuman ajan maksutta kirkon vierailuaikoina. Ryhmien yhteyshenkilöt voivat tehdä varauspyynnön ryhmänsä vierailusta erillisellä lomakkeella.