30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute

Negin Hosseinin näyttely "Helsingin Henki" Kryptassa | Negin Hossein's Exhibition "The Spirit of Helsinki" at the Crypt

Tuomiokirkkoseurakunta

Kalenteri ja kellosymboli27.06.2024 klo 10:00 - 17:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliHelsingin tuomiokirkon krypta, Kirkkokatu 18, 00100 Helsinki

Helsingin tuomiokirkon kryptan näyttelyihin voi tutustua kesä-elokuussa, krypta on avoinna ma–la 10–17, su 11–17.

25.6.–7.7. esillä on Negin Hosseinin näyttely Helsingin Henki / The Spirit of Helsinki. Näyttelyssä on valokuvia Helsingin kaduilta jotka kertovat pieniä tarinoita Helsingin ihmisistä, arjesta ja juhlasta. Kokoelma käsittelee taltioituja hetkiä, jotka ovat testamentti ihmisten, tilojen ja tilanteiden yhteydelle, jokaisen henkilön kauneudelle ja ainutlaatuisuudelle, ja tietysti Helsingille, jonka henki syntyy juuri näistä hetkistä, tarinoista, ja mikä tärkeintä, ihmisistä.

The Spirit of Helsinki – Negin Hosseinin katukuvanäyttely Kryptassa

Maahanmuuttajataustaisena entisenä pakolaisena valokuvaus ja katukuvaus ovat olleet minulle elintärkeä tapa tutustua Suomeen, suomalaisiin ja suomalaisuuteen, ja erityisesti nykyisen kotikaupunkini Helsingin omaan uniikkiin identiteettiin. Näyttelyn idea on tutkia katukuvauksen keinoin millä tavoin kaupungin ja sen asukkaiden identiteetti, moninaisuus, ristiriitaisuus ja ihmisyys ilmenevät. Näyttely kokoaa Helsingin kaduilta taltioituja hetkiä kokoelmaksi tarinoita, joista nimessä mainittu Helsingin henki koostuu, jatkuvasti elävänä ja muuttuvana, mutta samalla yllättävän seesteisenä Eurooppalaisen maan pääkaupungiksi.

Näyttelytila tuomiokirkon kryptassa alleviivaa ja korostaa valittujen kuvien suurempaa merkitystä kuin niiden konkreettinen tilanne. Ne kertovat siitä, miten helsinkiläiset ja Helsingissä vierailevat tai asioivat ihmiset ovat olemassa yksilöinä oman maailmansa kiintopisteenä ja samalla elintärkeänä osana kaupungin orgaanista olemusta ja sielua; miten he toimivat yhteydessä kaupungin muihin orgaanisiin tai epäorgaanisiin osiin tai ottavat oman tilansa ja hetkensä sen keskellä kuin meditatiivisena tai jopa hengellisenä toimituksena – tai ihan vain luonnollisesti toteutuvana “aikataskuna” jolloin ympäröivä kaupunki asettuu kunnioittavasti taka-alalle, kuitenkin kokemusta kehystäen ja kannatellen.

Lisää Kryptan kesänäyttelyitä löydät täältä.