05.07. Onneksi olkoon: Unto, Untamo | Palaute

Taidenäyttely –Kattauksia Kallion kirkossa 1.7.-28.8.2024

Kallion seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli05.07.2024 klo 11:00 - 16:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliKappelisali Kallion kirkolla, Itäinen Papinkatu 2, 00530 Helsinki

Tervetuloa Kallion kirkon kahvilaan ja taidenäyttelyyn!

Kesän taidenautintoja ja herkullisia hetkiä Kallion kirkon kahvilassa! Kallion kirkon kahvila palvelee keskiviikosta lauantaihin klo 11–16 aina elokuun loppuun asti.

Kappelisalissa voit ihastella entisen diakonimme Kati Helinin taidenäyttelyä ”Kattauksia Kallion kirkossa”, joka on esillä 1.7.–28.8.2024.

Koe taiteen ja kahvilaherkkujen täydellinen yhdistelmä – tervetuloa nauttimaan Kallion kirkkoon!

Kahvila avoinna: Keskiviikko – Lauantai klo 11–16. Näyttely avoinna kahvilan aukioloaikoina.

Nähdään Kallion kirkossa!

Asetelman viehätys

Valmistuin Turun Piirustuskoulusta 1982. Koulun jälkeen kokeilin ahkerasti erilaisia menetelmiä, materiaaleja, rakennelmia, kuten pohjia, joissa taso vaihteli tai maalaukset oli koottu erikokoisista ja muotoisista pohjista. Käytössäni oli pääosin öljyvärit, jotka inspiroivat maalaamaan värikkyyttä. Rakastin jo silloin sommittelua ja värikarttoja.

Vuonna 1989 jätin maalaamisen ja kouluttauduin diakoniksi. Näiden työvuosien aikana skräppäsin vanhoja kirjoja, kirjoitin ja suttasin erikokoisia papereita kokeillen tusseja, rasvaliituja ja pastelleja. Kallion seurakunnassa toimin 20 vuotta.

Vuonna 2016 aloin maalata Tiina Kolehmaisen opissa Keravan opistossa. Silloin halusin kuviini ihmisiä, teemojani olivat sisarukset. Opiskellessani Dimitri Zudovin opastuksella klassista maalausta 2021-24, löysin maavärit ja värillisen imprimituurin.

Tällä hetkellä maalaan etupäässä akryyliväreillä. Asetelmissa löydän kauneuden, herkkyyden, värin ja sommittelun, ristiriitaakin.

Vuosia sitten löysin vanhan astiakaapin. Se on täyttynyt keräämistäni astioista. En innostu astiastoista, vaan yksittäisestä astiasta, joka miellyttää silmääni ja pyytää piirtämään itseään. Kun kutsun ystäväni kahville, pyydän häntä valitsemaan kaapista mieleisensä kupin asetteineen. Se on hänelle leikki, mutta minulle enemmän. Kahvikupit kuvaavat minulle erilaisia persoonallisuuksia ja luonteita. Sommitelmassa niiden paikat haetaan tarkasti. Käy siis pöytään kanssani! -Kati Helin