03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Häämusiikki

08.07.2021, 13:52
Helsingin tuomiokirkon urut alhaalta päin kuvattuna.

Kirkkohäiden musiikkia suunniteltaessa tulee ottaa huomioon tilaisuuden jumalanpalvelusluonne. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei musiikki saa olla suorassa ristiriidassa kristinuskon tunnustuksen ja arvojen kanssa.

Kirkkoon mahtuu monia eri musiikin tyylilajeja. Tärkeintä on miettiä, mistä musiikki kertoo, on se sitten laulettua tai soitettua. Häihin sopii hyvin musiikki, joka kertoo ja muistuttaa rakkaudesta, ilosta, kiitoksesta ja yhteisestä onnesta.

Häissä on yleensä alkumusiikki ja päätösmusiikki, joita kutsutaan myös häämarsseiksi. Lisäksi vihkimisessä lauletaan useimmiten yhteinen virsi. Myös musiikkiesitys on mahdollinen.

Mistä tiedämme, kuka toimii häissämme kanttorina?

Kanttori vastaa vihkitilaisuuden musiikista ja häneen tulisi olla yhteydessä hyvissä ajoin ennen vihkimistä musiikkiin liittyvistä asioista sopimiseksi. Kanttorin yhteystietoja voi tiedustella kirkkoherranvirastosta noin kuukautta ennen vihkimistä: p. 09 2340 6100 tai tilavaraukset.tuomiokirkkosrk@evl.fi.

Kanttori tulee Helsingin tuomiokirkkoseurakunnasta, mikäli morsian kuuluu suomenkieliseen seurakuntaan. Jos hän kuuluu ruotsinkieliseen seurakuntaan, kanttorin järjestää Johannes församling (p. 09 2340 7700). Jos morsian ei kuulu evankelisluterilaiseen seurakuntaan, kanttori määräytyy sulhasen jäsenyyden perusteella.

Jos hääpari on samaa sukupuolta ja kuuluu suomenkieliseen seurakuntaan, kanttorin järjestää Helsingin tuomiokirkkoseurakunta.

Jos kumpikaan pariskunnasta ei kuulu evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta pappi on evankelisluterilainen, kanttori määräytyy sen mukaan, millä kielellä tilaisuus pidetään. Jos teidät on tulossa vihkimään joku muu kuin evankelisluterilaisen kirkon pappi, tulee kanttori vihkimiseen järjestää itse. Tästä saatte tarkempia ohjeita kirkkoherranvirastosta.

Tuomiokirkkoseurakunnan kanttorien yhteystiedot löydät täältä.

Millaista musiikkia voi käyttää häämarssina? Olisiko vaikka se tuttu Coldplayn kappale mahdollinen?

Häämarsseina voidaan käyttää monenlaista musiikkia. Jos toiveena on jokin erikoisempi kappale, kannattaa olla hyvissä ajoin yhteydessä kanttoriin ja sopia asiasta. Kanttorille on myös jäätävä aikaa mahdolliseen nuotin etsimiseen ja urkusovituksen tekemiseen. Teidän tulisi valmistautua myös tarvittaessa toimittamaan kanttorille nuotit.

Siskontyttö soittaa viulua, voisikohan hän esittää ystäviensä kanssa musiikkia meidän kävellessä alttarille?

Tämä on täysin mahdollista! Pyytäkää siskontyttöä olemaan hyvissä ajoin yhteydessä tilaisuutenne kanttoriin ja sopimaan mahdollisista harjoituksista.

Onko siellä kirkossa piano? Saako sitä soittaa?

Kaikissa seurakuntamme kirkoissa on käytettävissä piano tai flyygeli ja niitä saa toki soittaa! Tästäkin on hyvä sopia etukäteen vihkimisenne kanttorin kanssa.

Onko kirkossa äänentoistoa laulajaa varten?

Kaikista kirkoistamme löytyy jonkinlaista äänentoistoa, jota voi käyttää lauluesityksissä. Tästäkin on hyvä olla yhteydessä etukäteen kirkon suntioon.

Voiko ystävämme esittää laulun vihkitilaisuudessa? Voisikohan kanttori säestää?

Monissa vihkitilaisuuksissa on morsiusparin sukulaisen tai ystävän lauluesitys, jossa kanttori voi toimia säestäjänä. Asiasta on hyvä olla yhteydessä hyvissä ajoin etukäteen ja sopia mahdollisesta harjoituksesta ja muista käytännön asioista. On myös hyvä varmistaa, että esitettävä kappale on sopiva kirkossa esitettäväksi - esimerkiksi moni tuttu rakkauslaulu sopii hyvin.

Voisiko vihkimisen aikana soittaa musiikkia YouTubesta tai levyltä?

Valitettavasti tämä ei ole mahdollista. Seurakunnassamme on sovittu, että kaikki häiden musiikki on elävää musiikkia. Ja ehkäpä se nauhalta soitettava toivebiisi sopii paremmin sinne hääjuhlaan?

Emme oikein tunne noita virsiä. Onko sellainen pakko laulaa?

Kirkkovihkiminen on pieni jumalanpalvelus, jonka kaavaan kuuluu yksi yhdessä laulettava virsi. Vaihtoehtoja on runsaasti, ja minkä tahansa virren käyttäminen on mahdollista. Uskomme, että jokaiselle parille löytyy mieluinen ja tuttukin virsi. Yhdessä laulettu virsi mahdollistaa myös häävieraidenne osallistumisen tärkeään hetkeenne. Virsiin voi tutustua virsikirja.fi-sivustolla.

Jos virren mukaan ottaminen tuntuu aivan kauhealta, voi asiasta keskustella kanttorin kanssa - ei tästä mitään ongelmaa tarvitse tehdä!

Emme oikein keksi mitä musiikkia haluaisimme, kuka voisi auttaa?

Kanttorilta voi kysyä myös ehdotuksia vihkimisen musiikiksi ja häämarsseiksi. Suosituimpia häämarsseja Tuomiokirkkoseurakunnan kirkoissa ovat viime vuosina olleet esimerkiksi nämä:

• Melartin: Prinsessa Ruusunen
  • Mendelssohn: Häämarssi
  • Pachelbel: Canon in D
  • Kuula: Häämarssi
  • Hakanpää: Trumpettisävelmä
  • Bach: Preludi in C

Maailma on täynnä hienoa musiikkia häihin, vaihtoehtoja siis löytyy!

Tuleeko kanttori mukaan kirkkoharjoituksiin?

Kanttorit eivät yleensä osallistu harjoituksiin kirkossa ennen vihkimistä. Yhdellä kanttorilla voi olla kesällä yhden viikon aikana kymmenenkin hääparia sekä lisäksi muita työtehtäviä. Ammattitaitoiset suntiomme huolehtivat harjoituksista ja kanttorimme osaavat varmasti hoitaa musiikkiosuudet, kunhan sovitte niistä yhdessä etukäteen esimerkiksi sähköpostitse.

Kuva Timo Viitanen.