20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Kirkkoja Helsingin keskustassa

05.08.2022, 15:09
Tuomiokirkkoseurakunnalla on viisi kirkkotilaa ja useita seurakuntatiloja aivan Helsingin keskustassa. Kirkot ovat avoinna päivittäin niin tilaisuuksien yhteydessä kuin hiljaista vierailuakin varten.

Helsingin tuomiokirkko

Arkkitehti Carl Ludvig Engelin ja kaavoittaja Johan Albrecht Ehrenströmin suunnittelemaa valkoinen helmi keskellä Helsingin empirekeskustaa. Vuonna 1852 käyttöön vihitty kirkko on kokenut useamman nimimuutoksen historiansa aikana. Nykyään kirkko tunnetaan Helsingin tuomiokirkkona, vaikka edelleen monet muistavat sen vielä Suurkirkkona.

Tuomiokirkon pylväsjärjestelmän lomasta löytyy suloisia valokuvauspaikkoja ja Senaatintorilta kirkkoon johtavat portaat muodostavat helsinkiläisten oman olohuoneen. Kirkko on myös suosittu vihkikirkko.

‍Vanha kirkko

Vanhan kirkkopuiston tai kansankielisemmin Ruttopuiston pohjoisella reunalla sijaitsevasta kirkko oli alun perin suunniteltu vain väliaikaiseksi kirkoksi, kun Ulrika Eleonoran kirkko oli saanut purkutuomion nykyisen Senaatintorin paikalta kaupungin keskustan rakentamisen tieltä. Keisarin myöntämillä suolatullirahoilla rakennettu kirkko valmistui jouluksi 1826.‍ Vastoin alkuperäisiä suunnitelmia kirkko jäi pysyväksi ja vielä lähes 200 vuotta myöhemmin se seisoo omalla paikallaan puiston reunalla. Vuonna 2021 kirkko sai uutta maalia pintaan ja samalla kirkon väri palautettiin alkuperäiseen Engelin suunnittelemaan väritykseen, jossa vaalea siniharmaa sävy muuttuu liukuvasti seinien yläosasta alaosaan tultaessa.

Vanha kirkko on monien perhetilaisuuksien paikka ja vihkikirkkona se on edelleen yksi suosituimmista. Vanhan kirkon ympärillä toimii aktiivinen seurakuntalaisten yhteisö.

Mikael Agricolan kirkko

Suomen kirjakielelle pohjan luoneen piispa Mikael Agricolan nimikkokirkko kohoaa Punavuoren ja Eiran kattojen ylle. Lars Sonckin suunnittelema kirkko otettiin käyttöön keväällä 1935. Kotoisammin kirkko tunnetaan Agricolan kirkkona, ja se on yksi maamme vilkkaimmin käytetyistä kirkoista. Agricolassa kokoontuvat niin Tuomasmessuyhteisö kuin Agricola-liike lukuisine nuorine seurakuntalaisineen.

‍Suomenlinnan kirkko

Suomenlinnan harmaaksi rapattu kirkko on yksi Helsingin vanhimmista pyhäköistä. Se tervehtii mereltä tulijoita morsettamalla kustavilaistyylisen torninsa loistosta Helsingin merkiksi H-kirjainta. Alun perin ortodoksiseksi varuskuntakirkoksi rakennettu liekkikupolikirkko muutettiin 1920-luvulla maan itsenäistyttyä luterilaiseksi kirkoksi.

Suomenlinnan kirkko sijaitsee osoitteessa Suomenlinna C43 lähellä Suomenlinnan lautan lähtö- ja saapumispaikkaa Ison Mustasaaren päälaiturissa Suomenlinnan pohjoisrannalla

Hyvän toivon kappeli

Hyvän toivon kappeli on helmikuussa 2018 käyttöön otettu Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan tila Jätkäsaaressa. Kappelissa on tilaa hiljentyä, kokoontua ja harrastaa. Täällä voit kokea syvää ja avaraa hengellisyyttä sekä lämmintä yhteisöllisyyttä. Seurakuntalaiset pitävät kappelia auki yhdessä työntekijöiden kanssa. Tiloja voi vuokrata helposti pieniin kokoontumisiin tai perhetilaisuuksien kahvittelulle.

Kappeli sijaitsee osoitteessa Länsisatamankatu 23-26