03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Kodin siunauksessa pyydetään siunausta kodissa asuville ja siellä vieraileville

03.07.2019, 12:21
Kodin siunaaminen onkin vanha kristillinen tapa, joka toimitetaan tavallisesti silloin kun uuteen kotiin on jo asetuttu. Myös vapaa-ajan asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.
Eira-Punavuori-alueen asutusta kodinsiunaaminen Photo by Julius Jansson on Unsplash

Siunauksessa kiitetään Jumalan lahjoista ja pyydetään siunausta kodissa asuville ja siellä vieraileville. Siunauksella rakennamme yhteyttä niin toisiimme kuin myös johonkin meitä itseämme suurempaan. Kodinsiunaamisen yhteydessä kiitetään Jumalaa kodista ja pyydetään, että Jumala pyhittäisi kodin läsnäolollaan.

Kodinsiunaamisen voi järjestää yhtä hyvin arkena kuin viikonloppuna. Se voidaan yhdistää myös kotona vietettävään kastetilaisuuteen, tupaantuliaisiin tai muuhun juhlaan. Siunaamisen yhteyteen ei kuitenkaan tarvitse rakentaa mitään suurta, vaan se voidaan toteuttaa myös pienimuotoisesti.

Kodin siunaamisen voi toimittaa pappi, joku muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kodin siunaamisen toimittajan kanssa on hyvä sopia tapaaminen, jotta siunaamiseen liittyvistä järjestelyistä ja toimituksen kulusta voidaan päättää yksityiskohtaisemmin. Parhaimmillaan kodin siunaaminen ei ole siunaajan yksinpuhelua, vaan osallistumaan pääsevät muutkin. Esimerkiksi puhe voidaan pitää yhdessä: osallistujat kertovat vuorollaan, mitä uudelle kodille toivovat.

Jos osa perheenjäsenistä kuuluu toiseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan, kodin siunaaminen voidaan toimittaa ekumeenisesti. Siunaaminen voidaan toimittaa myös kodissa, jonka asukkaat eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon.

Jos asut Helsingin kantakaupungissa Tuomiokirkkoseurakunnan alueella ‍(Kruununhaka, Kluuvi, Katajanokka, Kaartinkaupunki, Ullanlinna, Kaivopuisto, Eira, Punavuori, Kamppi, Ruoholahti, Jätkäsaari, Suomenlinna) kotisi siunaamista koskevissa kysymyksissä voit olla yhteydessä kotiseurakuntasi Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherranvirastoon tuomiokirkko.srk@evl.fi tai p. 09 2340 6100 ma-ti klo 9-15, ke 12-17 ja to-pe 9-12. Jos et ole varma seurakunnastasi, voit tiedustella sitä kirkkoherranvirastosta.