25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Seurakuntatiloja Helsingin keskustassa

29.07.2022, 13:32
Tuomiokirkkoseurakunnalla on viisi kirkkotilaa ja useita seurakuntatiloja Helsingin keskustassa. Seurakuntatilat ovat seurakuntalaisten varattavissa erilaisiin perhetilaisuuksiin, kuten ristiäiskahveille tai muistotilaisuutta varten. Seurakuntatiloja voi varata myös kokouksia ja vaikkapa konsertteja varten.

Annankulman seurakuntasali

Annankulma on pieni seurakuntasali Helsingin keskustan tuntumassa. Se sijaitsee nimensä mukaisesti Annankadulla vuonna 1915 rakennetussa seurakuntatalossa. Sali tarjoaa kodikkaan ja vanhan ajan tunnelmaa henkivän tilan perhejuhlia ja muistotilaisuuksia varten. Salissa järjestetään arkisin seurakunnan säännöllistä toimintaa ja salin yhteydessä on Tuomiokirkkoseurakunnan työntekijöiden työtiloja.

Annankulma, Annankatu 14 D

Bulevardin seurakuntasali

Vanhan kirkkopuiston kulmalla lähellä Vanhaa kirkkoa ihan Helsingin keskustan tuntumassa on 1915 rakennettu seurakuntatalo, jonka toisessa kerroksessa sijaitsee Bulevardin seurakuntasali. Seurakuntasalissa voi aistia vanhan ajan tuntua modernilla tavalla. Salin aulasta löytyy naulakoiden lisäksi sohvaryhmä ja sali itsessään on remontoitu vanhaa tyyliä kunnioittaen. Bulevardin seurakuntasali sijaitsee samassa rakennuksessa, jossa on Tuomiokirkkoseurakunnan työntekijöiden työtiloja sekä Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli.

Bulevardin seurakuntasali, Bulevardi 16 B, 2. krs

Katajanokan seurakuntakoti

Pieni huoneistonomainen seurakuntatila mahdollistaa pienten perhejuhlien tai muistotilaisuuden järjestämisen Helsingin kantakaupungin itärannalla sijaitsevalla Katajanokalla.
Katajanokan seurakuntakoti, Kauppiaankatu 8-10 B

Hyvän toivon kappelin salit

Perusidealtaan Hyvän toivon kappeli noudattelee nykyaikaiselle seurakuntatoiminnalle tyypillistä monitoimilinjaa. Kappelisalin kanssa samasta rakennusta löytyy useita muita pienempiä tiloja, joita voidaan käyttää erilaisten seurakuntatilaisuuksien ja perhejuhlien järjestämiseen.Hyvän toivon kappeli jakautuu kirkkosalin lisäksi useampaan pienempään tilaan, joilla myös on meriaiheiset nimet.

Hyvän toivon kappeli, Länsisatamankatu 23-26

Tuomiokirkon krypta ja kappeli
Krypta on Tuomiokirkon alla oleva juhla- ja seurakuntatilaksi kunnostettu holvisto, joka on alun perin toiminut kellarina. Kesäisin tilassa järjestetään taidenäyttelyjä. Perhejuhlia varten Kryptaa ei ole mahdollista varata. Tuomiokirkon kappeli on Senaatintorilta nousevien portaiden oikealla puolella olevassa paviljongissa. Kappelissa järjestetään kasteita ja vihkimisiä, messuja, nuorten messuja, hartaustilaisuuksia ja muita toimituksia. Hautaan siunaamisia ei kappelissa voi suorittaa. Saliin mahtuu noin 70 henkeä. Tuomiokirkon kappelin alasalissa kokoontuu pienryhmiä. Se toimii myös kokoustilana. Tila on esteellinen ja sinne noustaan useammat portaat.
Helsingin tuomiokirkko, Unioninkatu 29