29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Arkisto: Enkeli taivaan -musiikkivideo juhlistaa reformaation merkkivuotta 2017

Tuomiokirkkoseurakunta

20.12.2016, 14:40 /  päivitetty 13.12.2023, 11:59

Enkeli taivaan -virren musiikkivideo tuo tutun virren tähän päivään. Musiikkivideolla juhlistetaan syksyllä alkanutta reformaation merkkivuotta.

Monille tuttu, jouluun kiinteästi kuuluvan virren Martti Luther kirjoitti todennäköisesti jouluksi 1534. Virsi pohjautuu Luukaan evankeliumin 2. lukuun ja alun perin Luther kirjoitti sen joulunäytelmäksi lapsilleen.

Enkeli taivaan ilmestyi suomeksi 1605 Hemminki Maskulaisen virsikirjassa. Virttä uudisti 1800-luvulla muun muassa Elias Lönnroth. Nykyisestä virsikirjasta Enkeli taivaan löytyy numerolla 21.

Reformaation merkkivuoden musiikkivideolla tutun jouluvirren tulkitsee laulaja Ninni Poijärvi ja videon on ohjannut Antti Vuori.

Katso video tästä linkistä

Lue myös: "Lutherin jouluvirren suunnaton vaikutus"

Merkkivuotta vietetään lokakuusta 2016 marraskuulle 2017

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa merkkivuoden tarkoituksena on innostaa suomalaisia tutustumaan omiin kulttuurisiin ja uskonnollisiin juuriinsa sekä lisätä tietoutta reformaation merkityksestä nykypäivän ihmiselle.

Merkkivuoden vietto huipentuu syksyllä 2017, kun lokakuun lopussa 31.10.2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta Martti Lutherin kuuluisien teesien julkaisemista Saksassa. Aikansa kirkon epäkohtia kritisoivat teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi. Reformaation seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Merkkivuoden valtakunnallinen teema Armoa 2017! nousee Lutherin ajattelusta. Merkkivuosi haastaa pohtimaan, mitä armo ja armollisuus ovat ja miten ne näkyvät nykypäivänä. Ekumeenista merkkivuotta vietetään yhteistyössä Suomi100-juhlavuoden kanssa.

Lisää reformaation merkkivuodesta www.reformaatio2017.fi