30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Keskustan suositut nähtävyyskirkot tekevät yhteistyötä turistityössä

07.06.2024, 11:14 /  päivitetty 11.06.2024, 16:07
Helsingin suositut turistikirkot tekevät tänä vuonna yhteistyötä. Kallion seurakunta on vahvistanut yhteistyötään turistityössä muiden Helsingin keskustaseurakuntien kanssa.

Helsingin keskustan suosittuihin turistinähtävyyksiin kuuluvat muun muassa Kallion seurakunnan alueella Kallion kirkko ja kirkon tänä vuonna avautunut torni, Tuomiokirkkoseurakunnan alueen Tuomiokirkko ja Suomenlinnan kirkko sekä ruotsinkielisen Johannesförsamlingin kotikirkkona toimiva Johanneksenkirkko. Suosittu nähtävyys on myös Kampin kappeli, jonka toiminnasta vastaa Helsingin seurakuntayhtymä.

Yhteistyö tarkoittaa Tuomiokirkkoseurakunnan turistityöstä vastaavan palvelupäällikkö Anni Roihan mukaan muun muassa myynti- ja markkinointiyhteistyötä Tuomiokirkon, Suomenlinnan kirkon, Johanneksenkirkon, Urkukesän sekä Kallion kirkon tornin suhteen. Yhteistyötä tehdään lisäksi Tuomiokirkon, Suomenlinnan ja Johanneksenkirkon pääsymaksuissa. Kirkkopassi eli ilmainen sisäänpääsy helsinkiläisille on käytössä Tuomiokirkossa, Suomenlinnan kirkossa, Johanneksenkirkossa ja Kampin kappelissa. Kallion kirkkoon on ilmainen sisäänpääsy kaikille, tornivierailusta sen sijaan peritään pääsymaksu.

"Kokonaisen uuden toiminnan käynnistäminen on haastavaa, sillä torniin pääsyyn kohdistuu paljon odotuksia", Kallion kirkon tornin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Annmari Salmela kertoo.

"Kallion seurakunnan on kuitenkin ollut helppo lähteä liikkeelle uuden konseptin luomisessa, sillä olemme saaneet runsaasti tukea ja neuvoja turistitoimintaansa jo kehittäneeltä Tuomiokirkkoseurakunnalta. Palvelupäällikkö Anni Roiha tiimeineen on ollut korvaamaton apu niin maksatusjärjestelmien kuin turistituotteidenkin miettimisen kohdalla."

Kallion kirkkoon ei ole pääsymaksua, tornivierailu maksaa kesäkaudella 10 €. Kallion kirkko on avoinna arkisin klo 7–21, viikonloppuisin klo 9–19. Lue tästä lisää, miten pääset tornivierailulle.

"Erityisen hienoa oli saada vinkki turisteja palvelevasta 28-kielisestä Reveel-digioppaasta, jota käyttää esimerkiksi Helsingin kaupunki ja Viking Line. Otimme sen heti käyttöön pysyväksi oppaaksi kirkostamme", Salmela iloitsee.

Myös Tuomiokirkossa, Suomenlinnan kirkossa ja Johanneksen kirkossa on käytössä Reveel, Vanha kirkko on myös tulossa siihen mukaan. Voit tutustua Kallion kirkon Reveel-sisältöihin tästä.

Keskustan kirkoissa pääsymaksut, helsinkiläisille vapaa pääsy kirkkopassilla

Helsingin tuomiokirkossa on käytössä 8 euron pääsymaksu. Suomenlinnan kirkossa, Johanneksenkirkossa ja Kampin kappelissa pääsymaksu on 5 euroa.

Tuomiokirkon pääsymaksu on voimassa kirkon vierailuaikoina ma–to klo 9–17 ja pe klo 9–14. Kirkkoon on vapaa pääsy arki-iltaisin klo 18–21 sekä sunnuntaisin messun jälkeen, mutta perjantai-iltapäivisin ja lauantaisin kirkko on suljettu vihkimisten ja muiden tilaisuuksien vuoksi.

Tuomiokirkon kryptaan on vapaa pääsy läpi kesän. Kryptan kappeliosassa on mahdollisuus hiljentymiseen.

Suomenlinnan kirkon pääsymaksu on voimassa kirkon vierailuaikoina ma–to klo 10–16 ja pe klo 10–14. Lauantaisin ja sunnuntaisin kirkko on suljettu vihkimisten ja muiden tilaisuuksien vuoksi.

Tuomiokirkon ja Suomenlinnan kirkon pääsymaksu ei koske Tuomiokirkkoseurakunnan jäseniä, eikä alle 18-vuotiaita.

Johanneksenkirkon pääsymaksu on voimassa kirkon vierailuaikoina ma–pe klo 10–17. Lauantaisin ja sunnuntaisin kirkko on suljettu vihkimisten ja muiden tilaisuuksien vuoksi.

Johanneksenkirkon pääsymaksu ei koske Johannes församlingin jäseniä, eikä alle 18-vuotiaita. Helsinkiläiset voivat hakea itsellensä kirkkopassin tietyista jakelupisteistä, jolla kirkkoihin pääsee ilmaiseksi. Lue lisää täältä.

Kampin kappelin pääsymaksu on 5 euroa. Kampin kappeli on avoinna ma–pe klo 10–17.