30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Kestävä tulevaisuus kokoaa keskustelun, musiikin ja messut maapallon alle Tuomiokirkkoon lokakuussa

27.06.2024, 13:43 /  päivitetty 27.06.2024, 13:53
Helsingin tuomiokirkon teemakuukausi nostaa keskusteluun luomakunnan tulevaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, globaalin vastuun sekä rauhantyön teemat.
Kestävä tulevaisuus -tapahtuma Stato

Lokakuun tilaisuudet tapahtuvat 6.–27.10.2024 Tuomiokirkossa brittitaiteilija Luke Jerramin Gaia-maapallon alla. Ensimmäistä kertaa Helsinkiin saapuva, halkaisijaltaan seitsenmetrinen maapallo luo kirkkoon tapahtumaympäristön jumalanpalveluksille, musiikille ja asiantuntijakeskusteluille, jotka käsittelevät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin nivoutuvia aiheita. Kestävä tulevaisuus -tapahtumakuukauden avajaisia vietetään su 6.10. klo 13 Helsingin tuomiokirkossa ja päätösjuhlaa su 27.10. klo 11.30 Tuomiokirkon kryptassa.

Gaia-taideteokseen pääsee tutustumaan kirkon vierailuaikoina viiden euron pääsymaksulla. Pääsymaksu ei koske Tuomiokirkkoseurakunnan jäseniä, alle 18-vuotiaita tai seurakunnan tilaisuuksiin osallistujia. Koululaisryhmät voivat vierailla tapahtuman ajan maksutta kirkon vierailuaikoina. Ryhmien yhteyshenkilöt voivat tehdä varauspyynnön ryhmänsä vierailusta erillisellä lomakkeella.

Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan yhteistyökumppaneita Kestävä tulevaisuus -tapahtumassa ovat muun muassa Ilmakehätieteiden keskus INAR (Helsingin yliopisto) ja Kirkkohallitus.

Asiantuntijadialogit johdattavat keskusteluun

Kestävä tulevaisuus -tapahtumakuukausi kokoaa lukuisia eri alojen asiantuntijoita keskustelemaan ja käymään dialogia Gaia-pallon alle. Keskusteluun nousevat niin naiset tulevaisuuden tekijöinä, muuttuva Itämeri ja ilmastonmuutos kuin tekoäly, ilmasto ja nuorten tulevaisuuskin. Dialogeja käydään myös otsikoilla köyhyys, osallisuus ja kestävä tulevaisuus sekä maapallo palaa. Keskustelusarjan viimeinen osa kysyy, millainen on tulevaisuutemme suomalaisina ja maailman kansalaisina.

ke 9.10. klo 18 Naiset tulevaisuuden tekijöinä
Toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes, lääkintöneuvos Kati Myllymäki ja johtava asiantuntija, dosentti Niko Humalisto
Fasilitaattorina johtava asiantuntija, dosentti Liisa-Maria Voipio-Pulkki

la 12.10. klo 14 Muuttuva Itämeri ja ilmastonmuutos
Johtaja, luontovaikuttaja Saara Kankaanrinta, professori Mikael Ehn ja piispa emeritus, TT Ilkka Kantola
Fasilitaattorina kappalainen Hannu Varkki

ke 16.10. klo 18 Tekoäly, ilmasto ja nuorten tulevaisuus
Eetikko, toimitusjohtaja Anna Seppänen, väitöskirjatutkija Henrikki Salo-Pöntinen ja ilmastodelegaatti Antti Regelin
Fasilitaattorina viestinnän asiantuntija Pietu Korpelainen

la 19.10. klo 14 Köyhyys, osallisuus ja kestävä tulevaisuus
Varadekaani, dosentti Hanna Wass ja professori Heikki Hiilamo
Fasilitaattorina työalajohtaja, dosentti Mari-Anna Auvinen

ke 23.10. klo 18 Maapallo palaa
Akateemikko Markku Kulmala ja pääjohtaja, professori Mika Salminen
Fasilitaattorina pääsihteeri, dosentti Hanna K. Lappalainen

la 26.10. klo 14 Tulevaisuutemme suomalaisina ja maailman kansalaisina
Arvovaltainen asiantuntijapaneeli

Musiikkielämyksiä seitsenmetrisen maapallon alla

Kuukauden musiikkitarjonta rakentuu erityisesti perjantai- ja sunnuntai-iltoina klo 18 järjestettävien konserttien ympärille. Lokakuussa Tuomiokirkkoon saapuu konsertoimaan Samuli Putro sekä joukko kansanmusiikin huippuartisteja. Tapahtumakuukauden päätöskonsertissa koetaan Joseph Haydnin Luominen Tuomiokirkon Kamarikuoro Viva Voxin, Tuomiokirkon kamariorkesterin sekä solistien tulkitsemana.

pe 11.10. klo 18 Luonnon monimuotoisuus
Maria Kalaniemi, Antti Paalanen, Maija Kauhanen + Annamaret, Kimmo Pohjonen, Frigg, Kasvu, Akkajee, Piia Kleemola. Konsertin järjestää Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry (Helsy)/ Helsingfors naturskyddsförening.

pe 18.10. klo 18 Samuli Putro

su 27.10. Klo 18 Haydn: Luominen
Tuomiokirkon Kamarikuoro Viva Vox, Tuomiokirkon kamariorkesteri, solistit Helianna Herkkola, Jussi Salonen ja Luke Scott, johtaa Inka Kinnunen.

Myös jumalanpalvelus- ja hartauselämä saarnoineen puhuu lokakuun ajan samoista kestävyyden teemoista. Gaia-maapallo kokoaa kirkkokansan alleen sunnuntaimessuihin klo 10 sekä iltamessuihin lauantaisin klo 18. Kestävä tulevaisuus -kuukauden iltamessut järjestetään yhteistyössä Teologian Ylioppilaiden Tiedekuntayhdistys TYT:n kanssa.

Kaikki tapahtumakuukauden tilaisuudet löytyvät Tuomiokirkkoseurakunnan verkkosivuilta tapahtumakalenterista. Tapahtumatiedot ja konserttien lipputiedot päivittyvät tulevan syksyn kuluessa.