29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Arkisto: Kolmas Elämä tuo Maria-aiheiset laulut keskelle pääsiäispaastoa

Tuomiokirkkoseurakunta

17.03.2022, 16:44 /  päivitetty 21.12.2023, 10:31
Pääsiäispaaston keskellä vietetään Marian ilmestymispäivää. Vaikka päivän vietto sijoittuu keväälle, on kyse jouluun liittyvästä erityispyhästä. Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Pentti Ingerö on säveltänyt päivän teemaa mukaillen kaksi uutta Maria-aiheista laulua, jotka on julkaistu Kolmas Elämä -yhtyeen äänitteinä. Lauluja pääsee kuulemaan myös verkossa.
Muusikot Pentti Ingerö ja Lasse Halme

Tämä musiikkiaiheinen uutinen on alun perin julkaistu maaliskuussa 2022. Kanttori Pentti Ingerö on siirtynyt eläkkeelle marraskuussa 2022 palveltuaan seurakuntaa ansiokkaasti 30 vuotta.

Pentti Ingerön Maria-aiheisista lauluista toisen tekstinä on perinteinen Ave Maria -rukous. Toisen kappaleen tekstin on tehnyt pastori Lasse Halme perinteisiä Maria-teemoja noudatellen.

Ave Maria in d

Kappale on sävelletty tunnetun ja paljon käytetyn Ave Maria -rukouksen tekstiin. Se on afro-kuubalaista rytmiä hyödyntävä kappale Buena Vista Social Club -hengessä. Akustiset soittimet ja tyylinmukainen kaihoisa improvisoitu trumpettisoolo kruunaavat kokonaisuuden.

• Laulu, taustalaulut, kitarat P. Ingerö
  • Kitara L. Halme,
  • Kontrabasso Kari Makkonen
  • Latin percussion Jartsa Karvonen
  • Trumpetti Tero Saarti
  • Tenorisaksofoni, huilu Olli Ojajärvi

Kuuntele Ave Maria in d

säv. P. Ingerö, san. latinankielinen Ave Maria -rukous

YouTubessa

Soundcloudissa

Siunattu Maria

Kappaleen folk-henkinen mies ja kitara –lähtökohta rikastui matkan varrella monilla soittimilla ja tyyleillä, mukaan lukien irlantilainen tinapilli ja gospel-kuoro hammondurku-säestyksineen. Steelkitara, mandoliini ja kitaran tremolo tuovat mukanaan kantrimusiikin vivahteita. Uusi teksti noudattelee perinteisiä Maria-teemoja.

Laulu, taustalaulut, tinapilli P. Ingerö

Kitara L. Halme

Kuuntele Siunattu Maria

säv. P. Ingerö, san. L. Halme

YouTubessa

Soundcloudissa

Kappaleiden tekijöistä Pentti Ingerö toimii kanttorina Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa työn painottuen Mikael Agricolan kirkkoon. Lasse Halme jäi eläkkeelle Nuori kirkko ry:n (nyk. Lasten ja nuorten keskus ry) johtajan tehtävistä. Hän toimii aktiivisesti musiikin parissa muusikkona, tuottajana ja omien kappaleiden tekijänä.

Kaiken mukanani kannan -albumia voit kuunnella Spotifyssa

Tutustu Kolmas Elämä –yhtyeeseen Facebookissa