29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Kryptan näyttelykesän avaa Kulttuuripitäjä Iitti-näyttely

02.06.2023, 15:55 /  päivitetty 02.06.2023, 16:19
Taidenäyttely Tuomiokirkon Kryptassa: Kulttuuripitäjä Iitti

Iitin kirkkopitäjän kulttuurihistoriaa käsittelevä näyttely on esillä Helsingin tuomiokirkon kryptassa 2.-25.6.2023, ja Iitin kunnanviraston pääaulassa ja valtuustosalissa Kausalassa 1.7.-13.8.2023. Näyttely avautuu yleisölle Kryptassa Iitin kunnan perustamispäivänä (2.6.1539) perjantaina 2. päivä kesäkuuta. Näyttelyyn liittyvää oheisohjelmaa järjestetään lisäksi Kustaa Vaasan kuninkaaksi tulon 500-vuotisjuhlapäivänä 6. kesäkuuta ja Helsingin kaupungin perustamispäivänä 12. kesäkuuta.

Iittiläisten kulttuuriyhdistysten ja Iitin seurakunnan yhteisenä ponnistuksena koottu näyttely on avoinna päivittäin. Näyttelyn aukioloajat ovat ma-la klo 11-17, su 12-17. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Kustaa Vaasa perusti myös Helsingin kaupungin

Kustaa Vaasa (1496-1560) kruunattiin 6.6.1523 Ruotsin kuninkaaksi Tukholman länsipuolella sijaitsevan Strängnäsin valtiopäivillä. Kesäkuun kuudes päivä on yhä Ruotsin kansallispäivä, ja kesäkuussa 2023 sen kunniaksi vietetään kuningaskunnan suurta kansallista 500-vuotisjuhlaa.

Iitin kirkkopitäjä syntyi vuonna 1539 Kustaa Vaasan käskykirjeellä silloisten Hollolan, Lappeen ja Vehkalahden kirkkopitäjien raja-alueelle. Kustaa Vaasa perusti 11 vuotta myöhemmin myös Helsingin kaupungin, josta oli tarkoitus luoda vilkas kauppakaupunki Suomenlahden vastarannalla sijaitsevan Tallinnan kilpailijaksi. Ensimmäiset 200 vuotta perustamisestaan Helsingin rooli kauppakaupunkina jäi kuitenkin suunniteltua pienemmäksi.

Carl Pasilan iittiläiset juuret

Kasvavassa ja uudistuvassa Pasilan kaupunginosassa oli 1800-luvun alussa vain kaksi maatilaa, Fredriksberg ja Böhle. Vuonna 1875 Fredriksbergin tilan vuokraviljelijäksi saapui Etelä-Iitin Sääskjärveltä Pasilan talon nuorempi poika Carl Pasila. Pasila perusti maatilalle mm. omien tuotteittensa myymistä varten kaupan, joka menestyi niin hyvin, että hänen nimensä vakiintui myöhemmin kaupunginosan viralliseksi suomenkieliseksi nimeksi.

Näyttelyn järjestäjät ja rahoitus

Näyttelyn järjestävät Länsi-Kymen Kulttuuritieyhdistys ry ja Iitin kotiseutu-yhdistys ry. Muut näyttelyn työryhmän jäsenet ovat Iitin Musiikkijuhlayhdistys ry, Iitin seurakunta, A.J. Sjögrenin seura ry, Sukuseura Jordan Peuronius ry, Iitin käsityöläiset ry ja Iitin Harrastajateatteri ry. Näyttelyn päärahoittaja on Kymin Osakeyhtiön 100-vuotissäätiö ja osarahoittaja Suomen Kulttuurirahaston keskusrahasto.

Lisätiedot: Länsi-Kymen Kulttuuritieyhdistys / Pekka Hyvärinen

www.kulttuuritielle.fi