29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Menkää kaikkialle maailmaan, myös TikTokkiin

21.03.2024, 16:35
"Toivon yhteisöt kasvavat somessakin – ilosanoma leviää videoklippi kerrallaan."
Menkää kaikkialle maailmaan, myös TikTokkiin

Joskus pitää vain uskaltaa ja luottaa niin, että pelottaa. Minä laitoin kameran kuvaamaan, asetin ikonin poskea vasten ja lipsynkkasin, eli esitin puhuvani taustalla kuultavan Uuno Turhapuron äänen. Oman mukavuusalueen rajamaille sijoittuva TikTok-sisällön tuottaminen on minulle luottamista, vaikka monesti vähintään jännittää ja toisinaan vastaanotto pelottaakin. Trendaavia tansseja, suosittujen kappaleiden lipsynkkaamista ja huumoria sekä paljon ihan kaikkea muuta. Sitä on lyhyiden videoiden TikTok – sovellus, jonka käyttäjiä on Suomessakin reilusti yli miljoona. Vaan mitä seurakunta tekee TikTokissa? Vastaus yksinkertaisuudessaan yllättää: sielläkin kerromme Jumalasta. Kyse on siitä samasta perustyöstä, joka on perinteisenkin seurakuntatyön keskiössä. Seurakunnan toimintaan osallistuvien lisäksi TikTokin avulla tavoitetaan lähimmäiset lähellä ja kaukana, uskovat, agnostikot ja uskonnottomat, nuoret, mutta myös aina vain enenevissä määrin aikuiset. On luontevaa, että seurakunta on läsnä siellä missä ihmiset aikaansa viettävät; myös TikTokissa. Suomalaisista papeista ensimmäisten joukossa sisältöä alkoivat tekemään virkaveljeni Tapio Suontakanen ja Miika Koistinen. He tekevät sisältöä hyvin omannäköisesti: Tapio tavoittaa missionäärisesti ihmisiä, joiden kirkkosuhde ei ole vahva ja Miikan videoissa korostuu evankelioiminen sekä apologia, siis kristinuskon järjestelmällinen ja rationaalinen puolustaminen. Heidän aidot ja omanlaiset persoonansa ovat keränneet yhteensä yli 40 000 seuraajaa ja noin 1,8 miljoonaa tykkäystä, katselukerroista puhumattakaan. Esimerkkiä ja rohkaisua omalle aluevaltaukselle siis löytyi.

Muutaman kuukauden sisällöntuottamisen jälkeen omissa videoissani painottuvat trendit. TikTok on formaattina nopeatempoinen ja joku niin sanotusti trendaava ääni, tanssi tai muu videon keskeinen osa on suosittu parista päivästä viikkoihin. ’’Trendaaminen’’ tarkoittaa suosion ja näkyvyyden kasvamista. Alusta edellyttää nopeaa reagointia ja tartunkin sellaisiin trendeihin, joihin on helppo sovittaa kirkko- tai seurakuntakonteksti. Tärkeää on, ettei sisältö sodi uskomme perussanomaa vastaan, vaan tuottaa iloa ja toivottavasti lisää myös tietoa. On ihan mahtavaa, kun eri puolella Suomea seurakunnissa työskentelevät ystävät laittavat viestiä ja kertovat heidän seurakuntalaisten – etenkin nuorten – törmänneen videoihini. Ei siksi, että kaipaisin julkisuutta. Vaan siksi, että tekemäni sisällön tarkoitus on tehdä seurakuntaa ja kirkkoa helpommin lähestyttäväksi ja ennen kaikkea viestiä rakastavasta Jumalasta. Ajattelen, että on kristittyjen ja etenkin seurakunnan työntekijöiden velvollisuus kertoa Jumalasta. Tänään kadulla seisominen ja julistaminen saavuttaisi vain pienen osan lähimmäisistämme. Sen sijaan lyhyillä videoilla näen datan perusteella tavoittavani ihmisiä laajalti eri ikäluokista ja katsojien sijoittuvan ympäri maailman. Jeesus käski menemään kaikkialle maailmaan ja julistamaan evankeliumi kaikille luoduille (Mark. 16:15). Siihen luottaen julistan ilosanomaa yksi lyhyt video kerrallaan. Miikaa mukaillen: eiköhän Paavalikin vaikuttaisi TikTokissa, jos hän eläisi tänään.

Teksti: Taija Tiilikka

Kuva: Marissa Tammisalo

Juttu on julkaistu kevään 2024 Katedraalissa.