04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Mikael Svarvar: "Gospelmusiikki tarjoaa jokaiselle jotakin sielun sopukoihin ja tarjoaa kuuntelijoilleen yhteisen kokemuksen."

22.04.2024, 16:48 /  päivitetty 22.04.2024, 16:52
Mikael Svarvaria kuullaan solistina Gospel In the City -konsertissa Mikael Agricolan kirkossa 25.5. klo 18.
Mikael Svarvar. Kuvaaja Anders Eklund

Mikael Svarvar on tunnettu rajoja ylittävästä yhteistyöstään kuorojen, yhtyeiden ja taiteilijoiden kanssa. Hän on työskennellyt pianistina, laulajana ja sovittajana ja hän on keikkaillut ahkerasti 2000-luvulla samalla julkaisten kolme albumia. Toukokuussa hän saapuu Gospel in the City -yhteiskonsertin solistiksi Mikael Agricolan kirkkoon. Mukana ovat myös Gospel Helsinki ja Gospelia Kaikille -kuorot.

Mikael Svarvar, mitä gospel merkitsee sinulle?

Gospelmusiikki tuli vahvasti elämääni teini-iässä, kun olin mukana Oikoumene-kuorossa Vaasassa 1980-luvun lopulla. Gospelmusiikki resonoi minussa välittömästi ja se avasi monia ovia musiikillisesti, mutta myös yhteisöllisesti. Gospelmusiikista tuli luonnollinen tapa ilmaista itseäni musiikillisesti ja elää uskoa.

Gospel tarkoittaa "hyviä uutisia", iloisia uutisia. Gospelmusiikki ilmaisee toivoa, vaikka se syntyikin vaikeissa olosuhteissa. Toivosta kumpuaa myös gospelin ja gospelmusiikin voima. Gospelmusiikki antaa sekä kuuntelijalle että esiintyjälle uusia näköaloja, ajatuksia ja ideoita.

Minkälaisia ajatuksia sinulle on tulevasta yhteiskonsertista?

Odotan innolla saada tulla laulamaan Gospel Helsingin ja Gospelia Kaikille -kuorojen kanssa! Laulut välittävät toivoa ja iloa. Ohjelmisto koostuu rytmikkäistä lauluista sekä rukous- ja ylistyslauluista. Olen kiitollinen siitä, että saan tehdä tämän yhdessä kuorojen, Nina Pakkasen, Joonatan Raution ja teidän kanssanne, jotka tulette kuuntelemaan!

Joonatan Rautio on yksi Gospel Helsinki Bandin luottomuusikoista. Joonatanilla ja minulla on melko pitkä yhteinen musiikkihistoria ja sen myötä olemme kokeneet paljon yhdessä. Arvostan häntä valtavasti muusikkona ja kanssaihmisenä. Olen iloinen, että voimme kohdata myös gospelmusiikin äärellä.

Mitä haluaisit sanoa konserttiin tulevalle?

Gospelmusiikki antaa jokaiselle jotakin sielun sopukoihin ja tarjoaa kuuntelijoilleen yhteisen kokemuksen. Gospelmusiikki on parasta livenä kuultuna ja koettuna. Kun yleisö on mukana esityksen rakentamisessa, konsertti vie tunnelman sellaisiin sfääreihin, joita ei ole edes osattu ajatella tai suunnitella. Toivon ja uskon, että konsertti antaa jotain, mikä jää niin laulajille, muusikoille kuin yleisölle.

Mikael Svarvar saapuu solistiksi Gospel in the City -konserttiin Mikael Agricolan kirkkoon 25.5. klo 18. Svarvar laulaa yhdessä Gospelia Kaikille ja Gospel Helsinki -kuorojen kanssa. Konsertin johtaa Nina Pakkanen ja säestämässä on Gospel Helsinki Band.

Liput konserttiin

Kuva: Anders Eklund