14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Pääsiäisen Katedraali on ilmestynyt

27.03.2023, 13:48
Kuvassa punaisella taustalla teksti; Katedraali lehti on ilmestynyt

Lue lehti PDF muodossa täältä.

Elämä voittaa

Helsingin tuomiokirkon portaiden pienistä kivenrakosista on tunnistettu peräti 73 kasvilajia. Portailta on löytynyt esimerkiksi puutarhamansikoiden ja kirsikkapuun taimia sekä iduillaan olleita aprikooseja. Joinakin vuosina on ollut mustaherukkaa ja karviaisia. Harvinaisimmat asukit ovat kissankita ja ketotyräruoho.

Ravintokasvit löytävät tiensä Tuomiokirkon portaille ihmisten eväiden mukana, tuulet ja kenkien pohjat taas kantavat kotoisampien lajien siemeniä matkassaan. Helsingin yliopiston luonnontieteellisen keskusmuseon väki on asiaa tutkinut. Portaiden tuntumassa on vielä kymmeniä lajeja odottamassa otollista hetkeä, he kertovat.

Vuosien varrella kasvilajien määrä vaihtelee portaiden kunnostustöiden takia. Nyt portaat ovat hyvässä kunnossa ja lajeja vähemmän. Mutta se on varmaa, että kevään taas koittaessa kirkon tukimuureista ja tasanteilta elämä eri muodoissaan puskee esiin.

Elämä voittaa. Kuivasta ja kuolleestakin versoo jotain uutta. Toivottomaltakin näyttävästä tilanteesta syntyy jotain yllättävää. Siitä kirkonmäki portaineen haluaa sinulle kertoa.

Pääsiäisaikana me kuljemme kirkossa kuolemasta elämään, pimeydestä valoon. Ristin tien varjot vaihtuvat ylösnousemuksen kirkkaudeksi.

Pääsiäisaikana meitä kutsutaan kulkemaan Jeesuksen jalanjäljissä.

Tervetuloa Hänen seuraansa koko elämäsi kanssa, valoineen ja varjoineen.

Marja Heltelä

kotiseurakuntasi kirkkoherra

Ps. Ehkäpä kevään koittaessa tapaamme kirkon portailla?