27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Tuomiokirkon Kryptan 50-vuotisjuhla

08.09.2023, 13:04
Keskiviikkona 20.9. klo 18 juhlimme Kryptan 50-vuotista taivalta. Ohjelmassa on luvassa professori Vilhelm Helanderin esitelmä Kryptan arkkitehtuurista ja rakennushistoriasta, Munx Gregoriana laulua, tuomiorovasti Marja Heltelän iltahartaus, juhlakahvit sekä ennen kaikkea yhteisiä muisteloita.
Krypta 50 juhla

Krypta 50 vuotta

“Moni pääkaupunkilainen on varmaan Kirkkokadulla liikkuessaan pannut merkille Suurkirkon pihaparvekkeen kiviseinässä olevan, salaperäisen näköisen rautaristikko-oven. - - Minne johtaa tuo ovi? Onko kirkon kellarissa hautaholveja, pimeitä käytäviä, viinikellareita tai vain arkipäiväisiä varastosuojia? - - Vahtimestari avasi narahtavan rautaoven suurella avaimella. - - Astelemme karkean hiekan peittämää käytävää syvemmälle kellarin uumeniin. Kolmisenkymmentä askelta kuljettuamme toteamme tulleemme holvivaltakunnan keskustaan. - -” (Suomen Kuvalehti 47/21.11.1936)

Yhtäältä Kryptan historia juontaa juurensa 1800-luvun ensimmäiselle puolikkaalla, kun Helsinkiä rakennettiin massiivisesti. Krypta syntyi tällöin vähän vahingossa: se rakennettiin, jotta kirkolle saatiin tarvittava rakennuspohja. Holvien avulla luotiin kaltevaan kallioiseen maastoon tasanne, jolta silloinen Nikolainkirkko, nykyinen Tuomiokirkko, rakennettiin kohoamaan torin ja kaupungin yläpuolelle. Kirkkosalin alla olevat tilat muodostavat kuusimetriä korkeiden holvattujen salien sarjan. Tilat rakennettiin vuosina 1832–1835 kirkon arkkitehdin C. L. Engelin suunnitelmien mukaan. Kryptan alkuperäinen käyttötarkoitus oli toimia varastotilana, jonne sijoitettiin lämmityslaitteet ja halkovarastot.

1960-luvulla Kryptan maapohja louhittiin tasaiseksi ja rakenteita vahvistettiin. Tilaa myös käytettiin satunnaisesti, esimerkiksi Luterilaisen Maailmanliiton Helsingissä vuonna 1963 järjestetyn yleiskokouksen yhteydessä Krypta toimi näyttelytilana.

Vuonna 1973 valmistuneen, arkkitehti Tarja Salmio-Toiviaisen suunnitelmien mukaan toteutetun peruskorjauksen ja käyttötarkoituksen muutoksen yhteydessä toteutettiin myös rakenteellisia muutoksia. Kryptan alkuperäinen arkkitehtoninen ilme korkeatasoisesti muurattuine holvirakenteineen on silti säilynyt hyvin.

Viimeisen 50 vuoden ajan Kryptan holvit ovat siis nähneet monenlaisia tilaisuuksia, kuulleet monenlaista musiikkia, täyttyneet kahvintuoksusta ja puheensorinasta.

Nyt on aika juhlia ja muistella menneitä.

Lisätietoja: pääsuntio Petri Oittinen, 09 23406115,
vt. kappalainen Anna-Maija Viljanen-Pihkala