06.05. Onneksi olkoon: Ylermi | Palaute

‍Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon

05.04.2022, 11:06 /  päivitetty 30.03.2023, 15:47
Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja elämän viimeisiä vaiheita. Tänä vuonna palmusunnuntaita vietetään 2.4.
Piirrettyjä palmunoksia kelaisella taustalla

Palmusunnuntai muistuttaa, kuinka Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin, ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen Hoosianna eli Oi, auta.

Kristityille palmu on kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Suomessa palmun sijasta kodit ja kirkot koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks" - kyse on siis oikeastaan siunauksesta.

Syyriassa ja Egyptissä palmusunnuntain juhlaa on vietetty jo 300-luvulla. Lännen kristittyjen joukossa palmusunnuntaita on juhlittu 600-luvulta alkaen.

Palmusunnuntain liturginen väri kirkossa on violetti tai sininen. Alttarilla palaa silloin aina kaksi kynttilää.

Katso Helsingin seurakuntien palmusunnuntain jumalanpalvelukset tästä.