19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Ainoa, joka ei päässyt kouluun

01.04.2019, 10:32 /  päivitetty 09.04.2019, 09:16
Tansanialaiselle Winille Pipliaseuran lukutaitoryhmä tarjosi kipeästi kaivatun toisen mahdollisuuden ja antoi hänen unelmilleen siivet.
Afrikkalainen nuori nainen kirja kädessään hymyilee.

Wini Magawa oli juuri aloittanut koulun, kun perheeseen syntyi kaksoset. Hän joutui jäämään kotiin, eikä enää päässyt kouluun. Wini sai vasta aikuisena toisen mahdollisuuden.

– Olin surullinen, koska olin perheeni lapsista ainoa, joka ei päässyt kouluun. Äiti tarvitsi apua kaksosten kanssa, eikä minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin auttaa kotona, Wini Magawa kertoo hiljaisella äänellä.

Muut sisarukset olivat ylemmillä luokilla, joten vanhemmat kokivat, että on helpointa, jos Wini jää kotiin. Hän hyväksyi asian, vaikka ystävät yrittivät patistaa häntä kouluun.

– Sanoin, että perheeni on köyhä ja kaksoset ovat syntyneet. Kukaan muu ei ole auttamassa äitiä, olen pahoillani. – Siihen aikaan en ymmärtänyt, mitä tein. Jälkikäteen olen miettinyt, miksi minä en päässyt kouluun. Jopa kaksoset menivät kouluun – olen ainoa, joka ei käynyt koulua.

Naapurit nauroivat

Kun Wini Magawa kuuli kirkossa Pipliaseuran alkavasta lukutaitoryhmästä, hän ilmoittautui mukaan.

Winin koulunkäynti herätti naapureissa hämmästystä. – He nauroivat minulle ja sanoivat, että jätät kotityösi vain oppiaksesi lukemaan ja kirjoittamaan. He eivät uskoneet, että oppisin.

– Rukoilin, että Jumala auttaisi minua opinnoissa. Myös mieheni tuki minua, joten aloin uskoa itseeni, hän sanoo.

Nykyään naapurit ovat Winin puolesta onnellisia. Arki on helpottunut, sillä he voivat lähetellä toisilleen tekstiviestejä soittamisen sijaan – se on myös edullisempaa.

Wini Magawa sai lukutaitokurssin päätökseen nyt maaliskuussa. Hänen unelmanaan on saada omat lapset hyvään kouluun ja aloittaa lakiopinnot.

Lukutaito-ohjelma tuottaa tulosta

Pipliaseurojen Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma ulottuu 13 Afrikan vähemmistökielelle Etiopiassa, Keniassa, Malawissa, Namibiassa ja Tansaniassa.

Lukutaito lisää tasa-arvoa, työtä ja terveyttä. Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelman lukutaitokonsultti Johnstone Ndunde SIL International Africasta kertoo, että ohjelmalla on kolme tavoitetta.

– Päämäärinä on opettaa naiset lukemaan ja kirjoittamaan, kasvattaa pipliaseurojen kapasiteettia lukutaitotyössä ja ehkäistä naisten syrjintää yhteiskunnassa.

Malawista on ensimmäiset tulokset, joiden mukaan 53 prosenttia lukutaitokurssin aloittaneista naisista sai kurssin suoritettua. Malawin 600 oppilaasta kurssin suoritti 307 naista ja 5 miestä viime vuonna. Tämä on iso luku, kun sitä verrataan aikuisten lukutaitotilastoihin yleisesti.

Valmistuneita varten on tuotettu lukutaitoaineistoa ja erilaisia tarinoita, jotta naiset voivat ylläpitää lukutaitoa. Tarinat kertovat afrikkalaisesta arjesta. Vaikka lukutaito-opetus on uskontoneutraalia, silti halukkaille on tarjolla myös tuttuja raamatunkertomuksia.

Aikuiset eivät voi epäonnistua oppijoina, toteaa Johnstone, kun häneltä kysytään, mitä kurssin reputtaneille tapahtuu. Toiset saavuttavat päämäärän nopeammin kuin toiset.

– Kannustamme aikuisia jatkamaan, vaikka he eivät läpäisisikään kurssia. He, jotka ovat hitaampia, voivat osallistua uudelleen lukutaitoryhmään, kunnes he oppivat, Johnstone sanoo.

Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma

• Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma alkoi 2017

• Ohjelman avulla 20 000 naista oppii lukemaan Etiopiassa, Keniassa, Malawissa, Namibiassa ja Tansaniassa

• Ohjelmassa mukana oleville kielille on juuri valmistunut tai valmistumassa Uusi testamentti tai Raamattu. Käännöstyön yhteydessä vähemmistökielelle on usein luotu myös kirjakieli.

• Oppimateriaali on uskonnosta riippumatonta ja opetus on avointa kaikille.

• Suomen Pipliaseuralla on ollut keskeinen rooli lukutaito-ohjelman käynnistämisessä. Ohjelma toteutetaan Yhtyneiden Raamattuseurojen ja ulkoministeriön tuella. Työtä koordinoivat paikalliset pipliaseurat yhteistyökumppaneinaan kirkot ja paikallishallinto.

Helsingin ja Espoon seurakuntayhtymä sekä Espoon Leppävaaran seurakunta tukevat Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelmaa.

Pipliaseuran kampanjoi Agricolan päivänä 9.4. naisten lukutaidon puolesta.

Lue lisää lukutaitotyöstä ja katso Agricola-leivosresepti: www.agricola.fi.