26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute

Alppila Basket saa John Vikström -liikuttajapalkinnon

30.03.2023, 20:03 /  päivitetty 30.03.2023, 20:49
Kirkon John Vikström -liikuttajapalkinto 2022 on myönnetty koripalloseura Alppila Basketille (AlBa). Vuonna 2018 perustettu kilpakoripalloseura tarjoaa mahdollisuuden harrastaa kilpatason koripalloa taustasta riippumatta.
Koripallovalmentaja Pablo Perez hymyilee, koripallojoukkueen pojat juoksevat taustalla

Pakko esittää perinteinen "miltä nyt tuntuu" -kysymys.

- Hyvältä tuntuu ja jatketaan työtä, vastaa Alppila Basketin, AlBan valmentaja Pablo Perez.

Kirkon John Vikström -liikuttajapalkinto 2022 on myönnetty koripalloseura Alppila Basketille (AlBa). Vuoden 2018 lopussa perustettu koripalloseura tarjoaa mahdollisuuden harrastaa kilpatason koripalloa taustasta riippumatta.

Seura tekee yhteistyötä Kallion seurakunnan kanssa ja treenaa Alppilan kirkon liikuntasalissa. Kallion seurakunta ja Helsingin seurakuntayhtymän hanketoimisto ovat mahdollistaneet toiminnan taloudellisen tuen.

- Tunnustus tuo meille tärkeää näkyvyyttä. AlBan rahoitus on katkolla vuoden lopussa ja tässä täytyy miettiä eri vaihtoehtoja mitä voidaan tehdä, Perez kommentoi.

Alppila Basketissa on tällä hetkellä 45 Koripalloliiton lisenssipelaajaa. Seuran järjestämät pallokerhot mukaan luettuna se tavoittaa viikoittain noin 100 lasta perheineen. Pelaajilla on taustoja noin 15 eri kansallisuudessa.

- Se oli alkuperäinen idea. Saada nimenomaan tämän ja lähiympäristön kaupunginosien kaikenlaiset lapset mukaan koripalloon. Raha ei saa olla este. Siksi on myös tärkeää, että treeneihin pystyy tulemaan kävellen tai pyörällä, seuran perustaja kertoo.

Toinen idea oli se, että valmentaja on aidosti kiinnostunut myös lasten hyvinvoinnista niin kotona kuin koulussa.

- Yksi jo joukkueen jättänyt nuori kertoi minulle, että AlBa oli hänelle ainoa turvallinen paikka tiettyinä ikävuosina. Eräät vanhemmat taas sanoivat, etteivät tiedä miten heidän lapselleen olisi käynyt ilman mahdollisuutta pelata. Meillä on turvallista, nollatoleranssi kaikelle huonolle käytökselle, kaikki ”-ismit” on kielletty, Perez kiteyttää.

Palkinnon perusteluissa todetaankin, että Alppila Basket on keskittynyt yhteisöllisyyteen ja siihen, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua, vaikka pelaajien taloudellinen tilanne olisikin erilainen. Huomionarvoista on seuran monikulttuurinen työote.

Hyvä palkkatyö vai työtä millä on merkitys

- Joudumme nostamaan vähän kausimaksuja ensi vuodelle, mutta ne ovat edelleen korkeintaan puolet monen muun nimekkään joukkueen maksuista. Mietin jatkuvasti erilaisia keinoja, miten saisi sponsoreita tai nimekkäitä tukijoita. Me saamme paljon aikaan todella pienillä varoilla.

Pablo Perez tekee ammattivalmentajan työtään rakkaudesta lajiin. Henkilöhistoriasta löytyy nimekkäitä seuroja ja palkintoja, mutta hän ei lähde niitä luettelemaan.

- Mietin 40 ikävuotta lähestyessäni, että teenkö työtä, millä on merkitys. Jos rakastan koripalloa, lapsia, valmentamista, miksi en pyrkisi tekemään sillä kombolla jotain hyvää. Lähestyin silloin Alppilan kirkossa työskennellyttä Petri Patrosta ja siitä tämä sitten lähti.

Palkitsemisen perusteena oli myös se, että seura on tehnyt pitkäjänteistä työtä inhimillisyyden ja ihmisen arvostamisen eteen sekä työskennellyt syrjäytymisen ehkäisemiseksi liikunnan ja urheilun keinoin.

Alppilan kirkon ovelle koputetaan muutaman minuutin välein. Innokkaat 2011 syntyneiden joukkuelaiset ovat saapuneet treeneihin puoli tuntia ennen kuin ne edes alkavat. Ensimmäisten lasten saapumisen jälkeen kyse on vain minuuteista, kun kellarissa sijaitsevalta kentältä alkavat kuulua pelin äänet.

Myös joukkueen apuvalmentaja Eddy Caneddy saapuu paikalle hyväntuulisena ja ehtii jo ennen esittäytymistään kertomaan, miten rakastaa koripalloa ja valmentamista. Ja AlBan hengessä myös hän välittää joukkuelaisistaan. Yksi pojista on nimittäin jäänyt ylös yksin odottamaan, mutta Caneddy nappaa hänet kannustaen mukaansa kysellen kuulumiset samalla.

Pablo Perez menee liikuntahalliin, pojat jatkavat hyvällä vauhdilla olevia treenejään.

- Minulle kilpa- tarkoittaa sitä, että annetaan paras. Joskus epäonnistutaan, mutta sen voi tehdä turvallisessa ympäristössä, kukapa meistä ei olisi mokaillut. Mutta mennään epämukavuusalueelle, ylitetään itsemme ja toimitaan sen jälkeen kaikkialla yhteiskunnassamme vähän paremmin. Rakastan tätä hommaa ja näitä poikia, Perez sanoo.

Kuvaustilanteessa joukkueesta kuuluu kysymys: Ai mitä me saadaan? Vaikka palkintoa on vähän vaikea selkosuomeksi selittää, menee läpi vastaus: Vain yksi porukka Suomessa saa kirkolta palkinnon siitä, että olette tehneet hyvää duunia liikunnan parissa ja tänä vuonna se olette te. Ilo sytyttää silmät loistamaan.

Teksti ja kuva: Annmari Salmela

John Vikström -liikuttajapalkinto

Palkinto luovutetaan 5.4.2023 klo 14.30 Urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus TAHDON Sylvi Saimo -salissa. Palkinto on hopeinen Soihtu-pokaali, ja sen luovuttavat kansliapäällikkö Pekka Huokuna Kirkkohallituksesta sekä kirkon liikunta- ja urheiluneuvottelukunnan puheenjohtaja kirkkoherra Kari Kanala.

Kirkkohallitus on perustanut Kirkon John Vikström -liikuttajapalkinnon vuonna 2014. Palkinnon myöntämisen perusteina ovat eettisten arvojen edistäminen liikunnassa ja urheilussa, kirkon liikunta- ja urheiluyhteistyön edistäminen, inhimillisyyttä ja ihmisen arvoa edistävä, pitkäjänteinen työ tai uusi innovaatio liikunnassa sekä syrjäytymisen ehkäisy liikunnan ja urheilun keinoin.

Kirkkohallitus myöntää palkinnon Kirkon liikunta- ja urheiluneuvottelukunnan esityksestä. Palkinto voidaan myöntää henkilölle tai yhteisölle.