18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Koko Helsinki

Apua nopeasti: Perheneuvontaan lisää tunnin kerta-aikoja

18.03.2021, 11:53 /  päivitetty 23.03.2021, 12:27
Haasteita vuorovaikutuksessa tai jokin muu mieltä vaivaava asia parisuhteessa tai perheessä? Tunnin neuvottelussa perheneuvojan kanssa voit jäsentää omaa tilannettasi.
Ihminen jolla kasvojen edessä kyltti jossa kysymysmerkki

Helsingin seurakuntien perheneuvonta tuo tarjolle lisää kertaluonteisia, tunnin kestoisia neuvotteluaikoja. Sähköisen ajanvarauksen kautta puhelin- tai verkkotapaamisajan saa nopeasti. Tunnin neuvottelu auttaa hahmottamaan vaihtoehtoja parisuhteen tai perheen ristiriitatilanteessa. Jo tästä on kokemuksen mukaan monesti iso apu.

Tunnin kerta-aikoja on ollut tähänkin asti saatavilla, ja nyt niitä tulee siis lisää. Apua on haettu etenkin vuorovaikutusongelmiin. ”Jo se, että asioita voi purkaa jollekin ulkopuoliselle, tuo tilaa ja toivoa. Monet ovat tilanteessa, jossa eivät näe eteenpäin pääsyä”, kertoo perheneuvoja Tuija Mustalahti Töölön seurakunnasta.

”Tunnissa ehtii usein jo miettiä, miten edetä, kun vaihtoehtoja pystyy jonkun kanssa käymään läpi. Yleensä ihmiset löytävät parempia ratkaisuja omaan tilanteeseensa kuin aluksi ehkä kuvittelevat”, kollega Juha Pettersson jatkaa.

”Yksintulevat asiakkaat taas käyvät monesti läpi eroajatuksiaan. Erota vai ei? Miten edetä asian kanssa? Tai miten selvitä siitä, että on tullut ero. Miten toimia lasten kanssa?”, Mustalahti kertoo esimerkkeinä.

Kerta-ajat ovat yksi keino vastata helsinkiläisten tarpeeseen saada apua ihmissuhteiden vaikeuksiin ilman jonotusta. Valtakunnallisestikin uusi tapa täydentää perinteistä pariterapiaa.‍