30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute

Diakonian blogi on kurkistus helsinkiläisen diakonian maailmaan

19.06.2024, 13:34
Blogin tavoitteena on kertoa diakoniatyön ja helsinkiläisten arjesta ja sitä kautta lisätä ymmärrystä toisenlaisessa elämäntilanteessa eläviä kohtaan. Blogi antaa myös äänen heille, jotka eivät sitä muuten saa.
Näyttökuva jossa kahden jutun otsikot kuvineen

Diakonian Voitsäjeesaa?-blogissa diakoniatyöntekijät avaavat kirjoituksillaan helsinkiläisten arkea: millaista elämää monessa perheessä eletään nyt kun toimeentulo on yhä tiukemmalla ja voimat koetuksella? Samaan aikaan jaksetaan kuitenkin unelmoida ja iloitakin. Kaikessa tässä diakoniatyöntekijät ovat rinnallakulkijoina ja toivontuojina.

Viimeaikaisista kirjoituksista voit lukea esimerkiksi

- "Pienituloisen tai köyhän kesä koostuu usein ihan siitä samasta mistä muukin arki: rahahuolista, stressistä, pettymyksistä, haaveilusta. Olen saanut onnekseni huomata, että köyhän kesä on usein myös kekseliäs, luova, tunnelmallinen ja sisältää pieniä, ihania keidashetkiä, huolista huolimatta. Murehtia voi huomennakin, jos tänään on hyvä sää istuttaa parin euron kesäkukka." Johanna Lehmusmies: Vietätkö lomaa oikeasti vai haaveissasi?

- "Myös maahanmuuttajat ovat helsinkiläisiä. Ovatko muutkin kuin kristityt maahanmuuttajat tervetulleita (seurakuntien toimintaan)? Haluavatko he edes tulla? Haluammeko me heidän tulevan? Onko tällainen kotouttava työ kirkon työtä?" kysyy kielikahviloita vetävä projektityöntekijä Ulla Kärki ja jatkaa: "Kirkko toimii suomalaisessa yhteiskunnassa. Siten se voi osaltaan tukea ihmisiä pääsemään osaksi yhteiskuntaamme. On kaikkien Suomessa elävien ihmisten etu, että yhteiskuntaan ei synny ryhmiä, jotka eivät ollenkaan tunne toisiaan."

- Niina Marjanen listaa testattuja vinkkejä kesän kohentamiseen heille, jotka ahertavat kesän töissä. "Jos tuttaviesi tunnelmalliset kesäkuvat häiritsevät, sulje some ja keskity omaan kesänviettoosi." "Avaa työpaikkasi ikkuna, päästä hento tuulenvire sisälle ja kuuntele lintujen laulua." Jos yksinäisyys meinaa yllättää, seurakunnistakin löytyy juttuseuraa, retkiä ja pyhiinvaelluksiakin.

- Unelmoinnissakin elämme eri todellisuuksissa. Yhden unelma on elää turvassa, ilman pelkoa. Toisen unelma taas on saada elää samassa kaupungissa perheensä kanssa. Kolmas unelmoi siitä, että olisi riittävästi rahaa ruokaan. Helsinkiläisen köyhyysrajalla elävän ihmisen unelmat ovat aina pieniä, toteaa Heidi Metsälä: Unelmat leikkauksien ja hylkäämisten jälkeen.

Voitsäjeesaa-blogissa ilmestyy uusi kirjoitus yleensä kerran viikossa paitsi kohta alkavan kesätauon aikana. Täältä voit lukea myös aiemmin ilmestyneitä kirjoituksia. Liity tilaajaksi niin saat uusista kirjoituksista viestin sähköpostiisi.