25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Ensimmäisenä adventtina kirkoissa veisataan Hoosianna

26.11.2018, 08:58 /  päivitetty 29.11.2019, 12:49
Suomalaiset kokoontuvat kirkkoihin laulamaan Hoosianna-hymniä ensimmäisenä adventtina sunnuntaina 1.12. Jumalanpalveluksissa on ollut tapana laulaa virsikirjan ensimmäinen virsi ensimmäisenä adventtina.
Ensimmäisenä adventtina syttyy ensimmäinen kynttilä

Päivän päätekstinä on keskiajan perinteen mukaisesti kertomus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin. Jeesus ei tullut Jerusalemiin maallisten valtiaiden tavoin, vaan nöyränä, aasilla ratsastaen. Ihmisjoukko otti hänet vastaan huutaen Hoosiannaa. Sana hoosianna tarkoittaa auta, pelasta.

Jouluaaton jälkeen 1. adventtisunnuntai on toiseksi suosituin kirkossakäyntipäivä. Ensimmäisenä adventtina on tapana sytyttää kynttilä, viimeisenä adventtina syttyy neljäs kynttilä. Kirkoissa liturginen väri on valkoinen, ilon väri.

Adventista alkaa myös kirkkovuosi ja sen ensimmäinen sunnuntai julistaa, että Jumala ei ole kaukana meistä. Hän lähestyy kansaansa antaakseen sille pelastuksen uuden ajan. Hoosiannaa laulaen tervehditään Jeesusta Kuninkaanamme ja iloitsemme siitä, että Hän on tullut ja vapauttanut meidät yhteyteen Jumalan ja toistemme kanssa.

Päivän evankeliumit liittävät adventin ja joulun palmusunnuntaihin ja pääsiäisen tapahtumiin. Näin kirkkovuoden pääsiäiskeskeisyys tulee esille alusta lähtien.

Toinen adventtisunnuntai julistaa Jeesuksen toista tulemista aikojen lopussa. Kolmas adventtisunnuntai muistuttaa Johannes Kastajasta, ja neljäntenä adventtisunnuntaina muistetaan Neitsyt Mariaa.

Jouluradion uusi Hoosianna-versiokin kuuluu perinteisesti adventtisunnuntain aluksi kello 00.00 radioaalloilla ja Jouluradio.fi:ssa. Aina tasatunnein soi taajuuksilla joku lukuisista Hoosiannan versioista, tämän vuotinen Jouluradion uusi versio Hoosiannasta eli PastoriPiken rap-sovitus muulloinkin.

PastoriPike esiintyy REDIn joulutapahtumassa sunnuntaina 1.12. kello 15.30 ja artistivieraana Töölön pop-messussa, Topeliuksenkatu 4, kello 17. Paavalinkirkon, Sammatintie 5, Hoosianna-messussa kello 10 saarnavieraana on sisäministeri Maria Ohisalo, häntä haastattelee kirkkoherra Kari Kanala.

Katso lähin Hoosianna-kirkkosi täältä.