16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Hyvää tekevä Neulepiiri – tänne mahtuu mukaan!

20.09.2019, 15:11 /  päivitetty 22.08.2022, 14:45
Kuvassa nainen vaaleanpunaisessa villapaidassa ja käsissä kori jossa lankoja ja sukkapuikot.

Vuosaaren kirkolla kokoontuu keskiviikkoisin Neulepiiri – tai Kutomakerho – kummalla nimellä rakasta harrastusryhmää kutsuukaan. Illassa viuhuu hyväntahtoisesti kahdeksasta kymmeneen puikkoparia tai virkkuukoukkua, riippuen siitä mitä on työn alla. Tehdään mitä milloinkin tehdään, mutta hyvää tehdään, se on kerhon pääajatus. Kerhossa onkin syntynyt sukkapari jos toinen, lämmittävä peitto tai hartiahuivi ja lapasia talven viimoja vastaan.

Tehdään mitä milloinkin tehdään, mutta hyvää tehdään.

Hyvällä sydämellä tehdyt työt lahjoitetaan eteenpäin. Niistä ovat päässeet iloitsemaan mm. kasteperheet, päiväkerholaiset, ensi kertaa synnyttäneet äidit, keskosena syntyneet vauvat, kehitysvammaiset ja saattohoidossa olevat. Työn alla ovat myös uudet lahjojen saajat, tänä syksynä kudotaan sukkia ja lapasia asunnottomien yöhön ja aikuisrippikoululaisille. ”Jos kerran vauvat saavat kastelahjana villasukat, niin miksipä eivät aikuisetkin”, toteaa kerhon ohjaaja Heli Hallikainen. Lähitulevaisuuden suunnitelmissa on kutoa myös lohtuhuiveja sureville. ”Ja jos jostain tulee toive, että tänne tarvittaisiin jotain, niin mehän tartutaan puikkoihin ja aletaan tekemään!” Heli sanoo hymy silmäkulmissa.

Kaikki alkoi isoäidinneliöistä

Neulekerho on toiminut jo useamman vuoden ajan, pian päästään viettämään pyöreitä juhlavuosia, kun kerho täyttää kymmenen vuotta. Alkusysäys kerholle saatiin vuonna 2011, kun kerhon toinen ohjaaja Anne Närvänen kysyi Heliä virkkaamaan isoäidin neliöitä. Sinä kesänä neliöitä sitten tosiaan virkattiin, yhteensä kuudenkymmenenviiden valmiin peiton verran! Sen kesän innoittamana ja samaisesta syksystä lähtien kerho on kokoontunut Vuosaaren kirkolla.

Lankameri kirkon lattialla

Ilon ilmapiiristä ja hyvän tekemisen tahdosta ei kerhossa ole puutetta, mutta langoista kylläkin. ”Kerran saimme lahjoituksena useita Ikea-kassillisia lankoja, kun olen vähän tällainen yllytyshullu ja langoista niin iloinen, niin kippasin ne kaikki lattialle ja makoilin siinä sitten niiden päällä! Ei ollut pallomerta, mutta lankameri oli!” Heli nauraa. Nyt nuo langat on jo kudottu, niin kuin monet muutkin lahjana saadut langat. ”Tasavuosia täyttäessäni en halunnut itselleni lahjoja, sanoin että jos jotain haluatte tuoda, niin tuokaa kerhoon lankoja” muistelee Heli. Ja niitä lankoja saisi tuoda nytkin, sillä sellaista vauhtia puikot heiluvat, että langat ovat lähes loppu. Lahjoitukseksi kelpaavat kaikenlaiset langat, materiaalilla tai määrällä ei ole väliä. ”Kesken jääneet kutomuksetkin voi tuoda, me olemme ennenkin kutoneet loppuun puolikkaat lapaset tai kantapään kohdalle tyssänneet villasukat”.

Koko kaupungin kerho

Neulekerholaiset tulevat Vuosaareen ympäri Helsinkiä, kerhossa käymisen edellytys ei ole vuosaarelaisuus. ”Meillä on täällä ihan mahdottoman mukava ilmapiiri, jokainen voi jakaa asioitaan tai olla jakamatta. Mutta jos haluaa kertoa päivästään tai elämästään, kuuntelija löytyy aina”, sanoo Hallikainen. ”Kaikki täällä tehdään hyvällä sydämellä, niin käsityöt kuin kohtaamisetkin. Mukaan mahtuu ja voi tulla ihan kaikenlaiset ihmiset”, Heli kertoo ja rohkaisee hyppäämään bussiin tai metroon. Bussi 560 tuleekin nykyään näppärästi kirkon lähelle, eikä metroltakaan ole pitkä matka kävellä. Kerhon ovet ovat aina avoinna uusille neulojille.

Entä jos peukalo on keskellä kämmentä ja kantapään ohje kadoksissa? ”Ei hätää, me autamme kyllä!” sanoo Heli. ”Täällä saa ohjeita ja opastusta kaikkeen, vaikka ei osasi vielä mitään, voi tulla mukaan, me opetamme kyllä!” Kerhossa voi kehittyä neulevirtuoosiksi tai oppia ainakin perusjutut. ”Parasta on se, että saa mukavassa porukassa olla tekemässä hyvää toisille, hyvästä sydämestä tämä kaikki lähtee. Ja onhan tämä virkistävääkin, tulee lähdettyä illalla vielä ulos kodista” Heli sanoo. Arempia pimeällä kulkijoita ja ikäihmisiä on joskus saatettu kotiinkin, ”kyllä me pidetään huolta toisistamme, sellaisia me ollaan” Heli sanoo. Ja se on helppo uskoa.

Lahjoita lankoja

Jos sinulla on itsellesi tarpeettomia lankoja, voit lahjoittaa ne Neulekerholle. Langat tuovat kutojille ja lahjojen saajille hyvää mieltä ja lämmintä oloa. Kaikenlaisesta materiaalista tehdyt langat kelpaavat, samoin myös täydet tai jo aloitetut kerät ja lankojen loput.

Kesken jääneet kutomuksetkin voi tuoda, me olemme ennenkin kutoneet loppuun puolikkaat lapaset tai kantapään kohdalle tyssänneet villasukat.

Lankoja voi tuoda Vuosaaren seurakunnan toimistoon sen aukioloaikoina tai suoraan Neulepiiriin Vuosaaren kirkolle keskiviikkoiltaisin. Kirkon pääovilla on pienempi ovi, josta löydät ovisummerin. Samalla voit vilkaista kerhon menoa ja iloisia kutojia – ehkä innostut vielä itsekin mukaan kerhoilemaan!

Vuosaaren kirkko, Satamasaarentie 7.

Tule mukaan neulepiiriin!

Alla olevasta listauksesta näet tulevat tilaisuudet. Mukaan voi tulla, vaikkei vielä osaisi neuloa. Me opetamme kyllä! Teemme lämpimiä lahjoja kasteperheisiin ja eri tavalla vähäosaisille. Tule mukaan tuottamaan iloa toisille mukavassa porukassa!