17.07. Onneksi olkoon: Ossi, Ossian | Palaute

Familjerådgivningen ökar tillgången till snabbt bokningsbara samtalstider

07.06.2024, 14:56
Pariskunta istuu sohvalla käsikkäin

Helsingfors församlingar erbjuder nu snabbare familjerådgivning, eftersom antalet snabbt bokningsbara rådgivningstillfällen har ökat. Man kan boka tid till församlingens familjerådgivare per telefon eller elektroniskt och den är i regel tillgänglig inom två veckor. En enda session med en familjerådgivare kan hjälpa till att lösa upp en knut i ett förhållande.

Det finns en ständig efterfrågan på familjerådgivningstjänster och det kan vara lång väntetid för ”traditionella”, långvariga familjerådgivningar.

- Men relations- eller familjeproblem kräver inte alltid flera besök. Därför är det här ett bra alternativ för att lösa relations- eller kommunikationsproblem snabbare, så att situationen inte riskerar att eskalera till en kris, säger familjerådgivare Anna Korkman Lopes.

Mötena är enskilda, så man bokar en tid i taget, men kan komma tillbaka om man behöver. Samtalen sker i prioritetsordning. Arbetet är lösningsfokuserat, dvs. inriktat på att hitta saker som man kan prata om för att komma vidare i situationen. Du kan komma ensam, som par eller som familj och mötena kan även ske på distans.

Tidsbokningsinformation och en elektronisk kalender för snabba möten