17.04. Onneksi olkoon: Otto | Palaute

Helsingfors kyrkliga samfällighets
ekonomi fortsatt i balans 2022

31.03.2023, 12:28
Gemensamma kyrkorådet godkände för egen del samfällighetens bokslut för år 2022. Bokslutet visar ett överskott på 0,5 miljoner euro. Det är gemensamma kyrkofullmäktige som slutligen fastställer bokslutet i juni.
Diakoni ja ihmisiä puistossa

Räkenskapsårets resultat är 0,5 miljoner euro, vilket i praktiken är ett nollresultat då de bokförda intäkterna och kostnaderna är i balans.

Kyrkoskatteintäkterna steg med 1,6 miljoner euro (2,0%) och uppgick till sammanlagt 83,2 miljoner euro. Kyrkoskatteprocenten i Helsingfors var precis som tidigare 1,00. Statsbidraget ökade med 0,2 miljoner euro och uppgick därmed till sammanlagt 13,0 miljoner euro. Med dessa medel sköter kyrkan sina samhälleliga uppgifter bl. a. begravningsväsendet, befolkningsregistret samt vården av kulturhistoriska byggnader och platser.

”Bakom de förhöjda skatteintäkterna ligger en generell höjning på inkomstnivån, bland annat på grund av löneförhöjningar samt ett förbättrat sysselsättningsläge”, säger samfällighetens förvaltningsdirektör Juha Silander.

Generell höjning av utgifter belastade verksamhetskostnaderna

Verksamhetsbidraget – verksamhetens nettokostnader var -77,1 miljoner euro, vilket innebär att verksamhetsbidraget underskred budgeten med nära 8,6 miljoner euro. Verksamhetsintäkterna ökade med 2,5 miljoner euro (+16 %) från föregående år och verksamhetskostnaderna sjönk med 2,5 miljoner euro (−2,6 %). Personalkostnaderna svarade för 57,6 procent av verksamhetskostnaderna, dvs 54,9 miljoner euro. Effekten av de i höstas avslutade samarbetsförhandlingarna inom de gemensamma tjänsterna, samt inbesparingsbesluten gällande hela samfälligheten, syns först i budgeten och boksluten under de kommande åren med början 2023.

Värdet på samfällighetens placeringsfastigheter uppskattades vid årets slut till 186 miljoner euro: andelen bostäder är ca 61 procent, kontors- och affärsutrymmen ca 16 procent samt tomter och markområden ca 23 procent. För placeringsfastigheterna och –lokalerna var differensen mellan avkastning och kostnader +14,0 miljoner euro.

”I samfällighetens anläggningstillgångar ingår också 40 kyrkor, kapell, församlingslokaler och lägergårdar samt fyra stora begravningsplatser. Investeringar i dessa gjordes för 9,2 miljoner euro. Priserna på underhållskostnaderna i form av energi, tillbehör och tjänster steg märkbart ifjol vilket belastar verksamhetskostnaderna”, säger Silander.

Grundrenoveringen av Drumsö kyrka, fasadrenoveringen av Johanneskyrkan samt grundrenoveringen av del C på lägergården Korpirauha hörde till de betydande investeringsprojekt som färdigställdes under år 2022.