19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Helsingin kirkkokonserttisarjat soivat kesällä taas täydessä laajuudessaan

30.05.2022, 14:24
Helsingin kirkoissa alkavat taas soida kesän konserttisarjat. Helsingin Urkukesä -festivaali palaa tänä kesänä jälleen normaaliin laajuuteensa. Urkukesän aikana voi nauttia peräti 115 konsertista. Urkukesän konserttisarjat soivat Helsingin kirkoissa läpi kesän 6.6.–31.8.2022.
Tuomiokirkon pääurut

Urkukesän Bellows and Pipes -avajaiskonsertti kuullaan Kallion kirkossa maanantaina 6.6. kello 19, jossa esiintyvät Markku Lepistö, harmonikka ja Mikko Helenius, urut.

Erityinen mielenkiinto tulevana kesänä kohdistuu heinäkuun keskiviikkosarjaan, kun aikaisemmin Tuomiokirkon kryptassa pidetyt konsertit siirtyvät Suomenlinnan kirkkoon. Tarkoituksena on erityisesti esitellä kirkon viime vuonna uusittuja urkuja sekä elävöittää Suomenlinnan kesäistä kulttuuritarjontaa niin paikallisille kuin Helsinkiin jälleen palaaville turistiryhmillekin.

Suomenlinnan ja Kallion kirkon lisäksi Urkukesän konsertteja on iltaisin ja päivisin myös Vanhassakirkossa, Johanneksenkirkossa ja Tuomiokirkossa. Tulostettavaan konserttilistaus on ladattavissa festivaalin kotisivuilta: https://urkukesa.fi/.

Kaikkiin konsertteihin on vapaa sisäänpääsy, Iltakonserttien käsiohjelma maksaa 10 €. Kaikkien konserttien käsiohjelmaan oikeuttavaa ohjelmapassia myydään 50 € hintaan.

Metrolla musiikkiin -konserttisarja soi Itä-Helsingin kirkoissa

Metrolla musiikkiin -kesäkonserttisarja on ilahduttanut itähelsinkiläisiä tasokkailla ja monipuolisilla konserteilla jo yli 20 vuoden ajan. Sarjan 12 konserttia kuullaan kesätiistaisin metroradan varrella olevissa kirkoissa 7.6.–23.8. kello 19.

Järjestäjinä ovat Itä-Helsingin suomenkielisten Vuosaaren, Vartiokylän, Herttoniemen ja Helsingin Mikaelin seurakuntien sekä ruotsinkielisen Matteus församlingin kirkkomuusikot. Konsertteihin on vapaa pääsy, käsiohjelmat maksavat 10 euroa.

Kesän 2022 konserttisarjan teemana on Soli Deo Gloria eli yksin Jumalalle kunnia. Täältä löydät kaikki Metrolla musiikkiin -konsertit: https://www.metrollamusiikkiin.fi/

Musiikkia kesäillassa -konsertit soivat Karunan museokirkossa Seurasaaressa

Seurasaaren Karunan museokirkossa soivat Musiikkia kesäillassa -konsertit keskiviikkoisin kello 18. Konsertteihin on vapaa pääsy ja ilmainen käsiohjelma.

• 6.7. Soiva Ensemble Margit Tuokko, laulu ja Emma Kuntsi, kantele
  • 13.7. Sellojen pohjoista taikaa Arctic selloduo: Heikki Takkula ja Sofie Spanget Takkula
  • 20.7. Karunan kaikuja Improvisaatioita kansanlaulujen, virsien ja keskiaikaisten melodioden pohjalta. Yleisö voi halutessaan osallistua yhteiseen improvisaatioon. Sanna Vuolteenaho, laulu, Eero Savela, trumpetti.
  • 27.7. Pilviverhon takana Marja Nevankallio ja Makiko Oba, konserttikanteleet.
  • 3.8. Tibor Iván, harmonikka
  • 10.8. SonorEnsemble, johtaa Hanna Remes

Musiikkia kesäillassa konsertit pyritään myös striimaamaan, linkit löytyvät ainakin Kirkko Helsingissä YouTube-kanavalta: https://www.youtube.com/kirkkohelsingissa