27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Helsingin seurakunnilta kriisiapua Palestiinaan ja Pakistaniin

Seurakuntayhtymä

03.11.2023, 11:25
Yhteinen kirkkoneuvosto myönsi Suomen Lähetysseuralle 20 000 euron avustuksen Israel-Palestiina-kriisin uhrien tukemiseksi sekä 15 000 euroa kotinsa menettäneiden perheiden auttamiseksi Pakistanissa.
Banksyn maalaus Gazalaisessa rauniossa

Lähetysseura tukee Itä-Jerusalemissa sijaitsevan Augusta Victoria -sairaalan toimintaa. Luterilaisen maailmanliiton omistama sairaala on erikoistunut muun muassa syöpä- ja munuaistautipotilaiden hoitoon. Nyt myönnetty tuki käytetään potilaiden ja heidän perheenjäsentensä majoittamiseen, ruokahuoltoon ja esimerkiksi hygienia- ja kuukautistarvikkeiden hankkimiseen. Sairaala vahvistaa myös lääkevarastojaan ja varautuu hoitamaan taisteluissa haavoittuneita ihmisiä.

Pakistanissa Lähetysseura auttaa kotinsa menettäneitä perheitä ruoan ja perustarvikkeiden hankinnassa. Taustalla on elokuinen väkivallan aalto, joka roihahti Koraanin häpäisyä koskeneesta huhusta. Vihaiset väkijoukot polttivat noin 20 kirkkoa ja yli 125 kristityn perheen kotia tuhoutui tai vaurioitui pahoin. Tuki kanavoidaan Lähetysseuran pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Pakistanin kirkon Peshawarin hiippakunnan kautta.

Kuva: Graffititaiteilija Banksyn teos Länsirannalla sijaitsevassa muurissa. Kuvaaja: Juha Rintamäki.