25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Helsingin seurakuntayhtymän talous pysyi tasapainossa vuonna 2022

31.03.2023, 10:59
Yhteinen kirkkoneuvosto on hyväksynyt Helsingin seurakuntayhtymän vuoden 2022 tilinpäätöksen. Tilikauden ylijäämä on 0,5 milj. euroa. Tilinpäätöksen vahvistaa lopullisesti yhteinen kirkkovaltuusto kesäkuussa.
Diakoni ja ihmisiä puistossa

Tilikauden tulos 0,5 milj. euroa on käytännössä nollatulos, sillä kirjanpidon tuotot ja kulut ovat tasapainossa.

Verotulot kasvoivat 1,6 milj. euroa (2,0 %) ja olivat nyt yhteensä 83,2 milj. euroa. Helsinkiläisten kirkollisveroprosentti oli aiempien vuosien tapaan tasan 1,00. Valtionrahoitus kasvoi 0,2 milj. euroa ja oli nyt 13,0 milj. euroa. Tällä rahoituksella kirkko hoitaa lainsäädännön velvoittamia yhteiskunnallisia tehtäviään kuten hautaustointa, väestörekisterin ylläpitoa osaltaan ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaista kohteista huolehtimista.

”Kirkollisverotulojen kasvun taustalla on yleinen ansiotulojen kasvu, jota ovat tukeneet erityisesti palkankorotukset sekä parantunut työllisyystilanne”, sanoo yhtymän hallintojohtaja Juha Silander.

Kulujen yleinen nousu rasitti käyttötaloutta

Käyttötalouden toimintakate oli -77,1 milj. euroa eli lähes 8,6 milj. euroa talousarviossa esitettyä parempi. Toimintatuotot kasvoivat edellisvuodesta 2,5 milj. euroa (+16 %) ja toimintakulut vähenivät 2,5 milj. euroa (-2,6 %). Henkilöstökulut olivat 54,9 milj. euroa ja ne olivat 57,6 prosenttia toimintakuluista. Syksyllä päättyneen yhteisten palvelujen yt-kierroksen ja koko yhtymän säästöpäätösten vaikutukset näkyvät vasta tulevien vuosien talousarvioissa ja tilinpäätöksissä, alkaen nyt kuluvasta vuodesta 2023.

Seurakuntayhtymän kiinteistösijoitusten arvoksi arvioitiin vuoden lopussa noin 186 milj. euroa: asuntojen osuus on noin 61 prosenttia, toimisto- ja liikekiinteistöjen noin 16 prosenttia sekä tonttien ja maa-alueiden noin 23 prosenttia. Kiinteistösijoitusten kirjanpidon tulos katsausvuonna oli noin 14 milj. euroa.

”Lisäksi seurakuntien kiinteään omaisuuteen kuuluu noin 40 kirkkoa ja kappelia, neljä isoa hautausmaata sekä erilaisia seurakunta- ja toimintatiloja ja leirikeskuksia. Näiden investointikorjauksiin käytettiin 9,2 milj. euroa. Käyttötalouteen kuuluvia ylläpitokustannuksia puolestaan rasittivat mm. energian, tarvikkeiden ja palveluiden merkittävä hinnan nousu”, Silander jatkaa.

Merkittävimpiä investointeja eli vuonna 2022 valmistuneita hankkeita olivat Lauttasaaren kirkon peruskorjaus, Johanneksen kirkon julkisivukorjaus ja Korpirauhan leirikeskuksen C-osan peruskorjaus.