17.07. Onneksi olkoon: Ossi, Ossian | Palaute

Helsingin Urkukesä – sata konserttia suvessa

15.05.2024, 13:23 /  päivitetty 17.05.2024, 09:02
Urkukesä tuo lähes päivittäiset konsertit keskustan kirkkoihin.
Helsingin Urkukesä

Helsingin Urkukesä -festivaali tuo pääkaupungin kesään jälleen laadukkaan ja kansainvälisen ohjelmakokonaisuuden ja yli 110 konserttitapahtumaa keskustan kirkkoihin. Helsingin tuomiokirkon säännöllisten kesäkonserttisarjojen juuret ulottuvat 1970-luvulle. Nykymuodossaan festivaalia on järjestetty yhtäjaksoisesti vuosituhannen alusta lähtien. Tämä kolmen seurakunnan yhteistyössä järjestämä urkufestivaali on konserttimäärältään Suomen laajin.

Festivaalin avajaiskonserttia vietetään maanantaina kesäkuun 10. päivänä Kallion kirkossa klo 19. Ruotsin kuninkaallisen musiikkiakatemian jäsen Gunnar Idenstam esiintyy yhdessä viulisti Lisa Rydbergin kanssa muun muassa Bach in Swedish -ohjelmallaan, jossa Bachin musiikki yhdistyy ruotsalaisiin perinnetansseihin. Konserttiurkuri, säveltäjä ja kansanmuusikko Idenstam tunnetaan tänä päivänä parhaiten siltojen rakentamisesta ranskalaisten katedraalien tradition, sinfonisen rockin ja ruotsalaisen kansanmusiikin välille. Festivaalin iltakonserttien esiintyjäkaarti on vahvasti kansainvälinen. Yli puolet yhteensä 36 iltakonsertin esiintyjistä saapuu pääasiassa Euroopan maista, kuten Ruotsista, Saksasta, Belgiasta, Italiasta, Ranskasta ja Alankomaista. Ulkomaisten esiintyjien lisäksi iltakonserteissa esiintyy nimekkäitä kotimaisia urkutaiteilijoita sekä erilaisia kamariyhtyeitä ja laulajia. Kuoromusiikkia edustavat Tuomiokirkon poikakuoro Cantores Minores, kamarikuoro Viva Vox, Suomalainen kamarikuoro sekä Vokaaliyhtye Uoma.

Kello 19 alkavat, noin tunnin mittaiset iltakonsertit pidetään sunnuntaisin Helsingin tuomiokirkossa, maanantaisin Kallionkirkossa sekä keskiviikkoisin Vanhassa kirkossa (kesäkuu), Johanneksenkirkossa (heinäkuu) ja Suomenlinnan kirkossa (elokuu). Iltakonsertteihin myydään 10 euron pääsylippuja kirkon ovella tuntia ennen, Johku-verkkokaupassa (tuomiokirkko.johku.com) sekä Tuomiokirkon Tapulin vierailijakeskuksessa. Opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja varusmiehet saavat pääsylipun puoleen hintaan ja alle 18-vuotiaat pääsevät konsertteihin maksutta. Lisäksi myynnissä on kausikortteja koko kesälle hintaan 80/50 euroa.

Iltakonserttisarjoja täydentävät kaikkina arkipäivinä pidettävät päiväkonsertit. Keskipäivän konsertit klo 12 järjestetään maanantaisin Suomenlinnan kirkossa, tiistaisin Vanhassa kirkossa, keskiviikkoisin ja perjantaisin tuomiokirkossa sekä torstaisin Kallion kirkossa. Lisäksi Johanneksenkirkossa on tiistaisin Five O’Clock Organ klo 17. Päiväkonserttien kestot vaihtelevat 20–30 minuutin välillä. Päiväkonsertteihin ei myydä erikseen lippuja, mutta osassa kirkoissa on kesällä käytössä pääsymaksu 5–8 €. Urkukesän päiväkonsertteihin pääsee niin festivaalin kausikortilla kuin helsinkiläisille jaossa olevalla kirkkopassillakin, joka mahdollistaa vierailun ydinkeskustan kirkoissa maksutta.

Helsingin Urkukesä -festivaalin järjestävät yhteistyössä Helsingin tuomiokirkkoseurakunta, Kallion seurakunta sekä Johannes församling. Festivaalia tukevat taloudellisesti muun muassa Helsingin seurakuntayhtymä, Helsingin kaupunki, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Vanhan kirkon tuki ry ja Kirkkohallitus. Konsertteja järjestetään 10.6.–1.9.2024 välillä kaikkina muina päivinä paitsi lauantaisin, yhteensä 72 päivänä 84 päivän aikana.

Lisätiedot: tuottaja Markku Rämö, markku.ramo@evl.fi, p. 050 336 1405.

Kuvan ruotsalaiset Gunnar Idenstam ja Lisa Rydberg esiintyvät Helsingin Urkukesän avajaiskonsertissa Kallion kirkossa. (Kuvaaja: Per-Åke Persson)