02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute

Hoosianna raikaa kirkoissa ensimmäisenä adventtina

20.11.2022, 20:17 /  päivitetty 08.12.2023, 15:56
Adventti aloittaa joulun odotuksen.
Piirroskuvissa laulavia ihmisiä, Jeesus ratsastaa aasilla ja tähtiä sekä teksti Hoosianna

Kirkkovuosi alkaa adventista. Adventin kynttilät symboloivat valoa ja vapautusta, jota odotetaan - Jeesusta. Valon määrä lisääntyy, kun joulu lähestyy. Kirkoissa ensimmäisen adventin messuissa veisataan virsikirjan virsi numero 1 eli Hoosianna!

Päivän päätekstinä on keskiajan perinteen mukaisesti kertomus Jeesuksen ratsastuksesta Jerusalemiin. Jeesus ei tullut Jerusalemiin maallisten valtiaiden tavoin, vaan nöyränä, aasilla ratsastaen. Ihmisjoukko otti hänet vastaan huutaen Hoosiannaa. Sana hoosianna tarkoittaa auta, pelasta.

Jouluaaton jälkeen 1. adventtisunnuntai on toiseksi suosituin kirkossakäyntipäivä. Kirkoissa liturginen väri on valkoinen, ilon väri.

Jokaisella adventilla on oma teemansa

Adventin viesti on Herran tuleminen. Adventtiaikaan kuuluu neljä sunnuntaita. Jokaisella adventtisunnuntailla on oma teemansa. Ensimmäisen adventin teema on nöyryys. Toisen adventin aiheena on Kristuksen paluu. Kolmannen adventin teema on katumus. Neljännen adventin aihe on ilo.

”Nyt sytytämme kynttilän, se liekkiin leimahtaa”, näin alkavat tutun virren sanat. Monessa kodissa otetaan ensimmäisenä adventtina esiin adventtikynttelikkö. Ensimmäisenä adventtina on tapana sytyttää kynttilä, viimeisenä adventtina syttyy neljäs kynttilä.