30.06. Onneksi olkoon: Päivö, Päiviö | Palaute

Kirkko Helsingissä on tänäkin vuonna mukana Pridessä: sateenkaarevien ihmisten tukeminen tarkoittaa käytännön tekoja

14.06.2024, 12:16
Helsingin ja Espoon evankelis-luterilaiset seurakunnat sekä Vantaankosken seurakunta ja Vanda svenska församling osallistuvat yhdessä Helsinki Prideen.
nuoria aikuisia

Lauantaina 29. kesäkuuta vietettävän Helsinki Pride -kulkueen ja -puistojuhlan lisäksi seurakunnat järjestävät Pride-viikon aikana eri puolilla pääkaupunkiseutua sateenkaarevia tilaisuuksia.

Helsingin seurakuntien Pride-viikon ohjelman löydät TÄÄLTÄ.

Tänä vuonna Helsinki Pride on valinnut teemoikseen rauhan ja toivon.

Helsingin seurakunnissa halutaan kaikin tavoin tukea sitä, että ihan jokainen ihminen voi kokea olevansa tervetullut ja osallinen seurakuntien toimintaan seksuaaliseen suuntautumiseen tai sukupuoliseen identiteettiin katsomatta.

– Raamatussa on kaksi yhdenvertaisuuteen liittyvää sääntöä: rakkauden kaksoiskäsky ja kultainen sääntö. Jeesus sanoi: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Joka ikinen ihminen on yhdenvertainen, rakas, tärkeä ja kaunis Jumalan silmien edessä. Ei ole mitään ehtoja. Jokainen ihminen on arvokas omana itsenään ja sellaisena kuin itsensä kokee, sanoo Haagan kirkkoherra Mari Mattsson.

Vantaankosken seurakunnassa työskentelevän nuorisotyönohjaaja Antti Kotinurmen mielestä on tärkeää, että kirkko on esillä Pridessä ja kohtaa siellä ihmisiä.

– Näin osoitetaan, että myös kirkossa on ihmisiä, joille kaikkien ihmisten ihmisoikeudet ja ihmisarvo ovat tärkeitä. Jokainen ihminen on arvokas Jumalan luomana, rakastettuna.

Jeesus loves queers -paneelissa puhutaan rakkaudesta

Pride-viikolla voit osallistua esimerkiksi Pride-hartauteen Helsingin tuomiokirkossa ja Sateenkaarityön 25 vuotta juhlistavaan Sateenkaarimessuun Kallion kirkossa. Tuomasmessua vietetään viikon päätteeksi puolestaan Mikael Agricolan kirkossa.

Sateenkaarevasta elämästä kirkossa keskustellaan 27. kesäkuuta klo 18 Jesus loves queers -paneelissa Temppeliaukion kirkossa. Yksi keskustelijoista on diakoni Ani Iivanainen Esbo svenska församlingista.

– On tärkeää puhua siitä, että Jeesus ja Jumala rakastavat meitä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä omina itsenämme. Meillä on rakkauden kaksoiskäskyn ja Jeesuksen esimerkin mukaisesti yhtäläinen oikeus uskoon, teologiaan ja seurakuntaelämään kuin kaikilla muillakin. Samaan aikaan on tärkeää nostaa esiin, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ei vielä toteudu kaikkialla kirkon sisällä ja tarvitaan aktiivista työtä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon eteen. Jos meidät suljetaan ulos, suljetaan ulos osa Jumalan luomaa siunattua moninaisuutta. Jumala iloitsee meistä ja Jeesus kulkee kanssamme myös Priden tapahtumissa, Ani Iivanainen toteaa.

Kohti yhdenvertaisuutta

Helsingin seurakunnissa on yhteiset yhdenvertaisuuden ja turvallisemman tilan periaatteet ja tavoitteet, joiden avulla vahvistetaan ja edistetään sateenkaari-ihmisten yhdenvertaisuuden toteutumista kaikessa toiminnassa. Sateenkaariyhteyshenkilöverkoston avulla tuetaan sateenkaarevia ihmisiä erilaisissa kirkon toimintaan ja palveluihin liittyvissä asioissa ja kysymyksissä ja puututaan aktiivisesti häirintään ja syrjintään.

– Meillä on paitsi halua myös keinot puuttua syrjivään toimintaan. On tärkeää, että emme ole hiljaa. Sanat luovat todellisuutta, sanoo erityisnuorisotyönohjaaja ja psykoterapeutti Henna-Mari Kettusaari.

Täältä löydät seurakuntien sateenkaariyhteyshenkilöiden yhteystiedot.