23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Kirkkoherra Markku Rautiainen eläkkeelle 1.12.2021

27.01.2021, 16:21 /  päivitetty 19.02.2021, 14:36
Kirkkoherra Markku Rautiainen kuvattuna Myllypuron kirkko taustanaan keväällä

Herttoniemen seurakunnan kirkkoherra Markku Rautiainen on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle 1.12.2021. Seurakuntaneuvosto on nimennyt keskuudestaan työryhmän, joka valmistelee ehdotusta virantäyttöprosessista seurakuntaneuvoston kokoukseen 23.2.2021.

Seurakuntaneuvosto päättää, millaisen esityksen se tekee Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille uuden kirkkoherran vaalitavasta ja viran erityisistä tarpeista.

Seurakunnan kirkkoherra voidaan valita joko välittömällä tai välillisellä vaalilla. Välittömässä vaalissa äänioikeutettuja ovat 18 vuotta täyttäneet seurakunnan jäsenet, jotka on merkitty jäseniksi vähintään 70 päivää ennen vaalia. Välillisessä vaalissa seurakuntaneuvosto valitsee ehdokkaista kirkkoherran.

Markku Rautiainen on toiminut Kulosaaren seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2003 ja seurakuntien yhdistyttyä vuodesta 2011 Herttoniemen seurakunnan kirkkoherrana. Työvuosia pappina hänelle kertyy syksyllä 38.

-On ollut hieno kokemus olla yhtenä osana ammattitaitoista ja sitoutunutta työyhteisöä. Taloudelliset realiteetit ovat haastaneet aika lailla viimeisten vuosien aikana, hän summaa vuosiaan kirkkoherrana. Lisäksi työskentely luottamushenkilöiden ja vapaaehtoisten kanssa on ollut antoisaa, ja olen kokenut saaneeni heiltä tukea tehtävässäni. Toivon seuraajalleni ja koko seurakuntayhteisölle viisautta ja voimia käsillä olevien haasteiden kohtaamiseen.