24.07. Onneksi olkoon: Tiina, Kirsi, Kirsti, Krista, Kristiina, Kiia, Tinja | Palaute

Kirkon erityisnuorisotyön teko -palkinto Waste&Feast-ravintoloille

07.06.2024, 11:09 /  päivitetty 07.06.2024, 13:18
Waste&Feast-ravintolat tukevat vuosittain kymmeniä nuoria työelämän alkutaipaleella. Vastuun antaminen ja työyhteisössä toimiminen tukee nuorten kehitystä huimasti.
Puupöydän pinnalla ruokalautanen ja kaksi puukauhaa sekä Waste&Feast-logo

Helsingin seurakuntien Waste&Feast-ravintoloiden väki vastaanotti hiljattain Kirkon erityisnuorisotyön teko -palkinnon 2024. Perusteluissa mainitaan mm. että ”ravintolat tarjoavat haastavassa työmarkkina-asemassa oleville nuorille mahdollisuuden harjoitella merkityksellisen työn tekemistä. Helsingin seurakuntayhtymän ulkopuolisuuden ehkäisyn konkreettisesti hyvää tuova toimintamalli ansaitsee palkintoperustelujen mukaisen huomion ja kiitoksen.” "Erkka-palkinnon" myönsivät kirkon erityisnuorisotyöntekijät Erkan päivänä 18.5.

Waste&Feast-ravintolat tarjoavat työkokeilupaikkoja etupäässä nuorille, jotka etsivät suuntaa työ- ja koulutuspolulleen. Ravintoloiden kokkien ja palveluohjaajien keskeinen tehtävä on nuorten ohjaaminen niin keittiö- kuin salityössä ja ylipäänsä työelämässä ja -yhteisössä toimimisessa.

Vuonna 2023 Waste&Feast-ravintoloissa oli 64 eri tavoin työllistettyä, joista 51 nuoria.

Joukko ihmisiä kesävaatteissa kirkon alttarikaiteen edessä
Palkinnon oli vastaanottamassa osa W&F-ravintoloiden väestä. Vasemmalta oikealla takarivissä: Elina Törrönen (M), Liisa Haveri (Mk), Mirva Laanti (Mk), Susan (K), Zarmine (K) ja Keijo Heikkinen (H). Eturivissä: Anne-Mari Hujanen (H), Jenni Taisto (K), Teppo Hirmasto (K), Jari Riihijärvi (K) ja Anu Mäkinen (Mk). H=Hermanni, K=Kallio, M=Malmi, Mk=Matteuksenkirkko

Tasavertaisina työyhteisössä

Nuoret ovat työkokeilussa tyypillisesti puoli vuotta. – Siinä ajassa monet nuorista puhkeavat kukkaan!, asiakkaamme ovat kommentoineet nuorissa tapahtuvaa muutosta. Sosiaaliset taidot ja vuorovaikutustaidot kehittyvät huimasti ja nuoret oppivat olemaan työyhteisön jäseninä, Waste&Feast Malmin ohjaaja Elina Törrönen kertoo.

Eräskin 17-vuotias poika, jolla alkuun vähän kaikki oli hankalaa ja jolle jopa paikalle tuleminen oli vaikeaa, sanoi puolen vuoden päästä, että ”tämä oli minulle kuin perhe”, Mirva Laanti muistaa.

– Me ohjaajat teemme samoja hommia kuin nuoret ja näin he pääsevät yhteisön tasavertaisiksi jäseniksi. Siinä samalla tulee hyviä keskusteluja luontevasti, Liisa Haveri luonnehtii. – Nuorille annetaan vastuuta omasta työstään esimerkiksi sopimalla kullekin viikoittain oma vastuualue. Se tukee itsetuntoa ja kehittymistä. Mirva työskentelee Waste&Feast Snellu Cafén ohjaajana ja Liisa kokki-ohjaajana Matteuksenkirkolla.

Ammattioppia ja huolenpitoa

– W&F-ravintoloissa tuemme nuoria ammatillisesti, mutta siellä eletään niin lähekkäin, että työ on myös huolenpitoa. Työrooli ei tässä riitä, vaan nuoriin muodostuu jossain määrin myös tunnesuhde. Työ on kuormittavaakin, sillä olemme tiiviisti yhdessä melkein koko työpäivän, ja nuorten keskustelunhalu ja avautuminen ei katso aikaa eikä paikkaa, ohjaajat kertovat työn moninaisuudesta.

Periaatteena on, että nuoret osallistuvat ravintolan kaikkiin töihin. – Monesti perehdytys käytännön töihin aloitetaan aivan perusasioista. Kehityskaari on monen nuoren kohdalla niin huikea, että jo muutaman kuukauden päästä samat nuoret toimivat uusien tulijoiden perehdyttäjinä, Elina, Mirva ja Liisa kertovat.

Kussakin Waste&Feast-ravintolassa tarjoillaan päivittäin lounasta 60–100 ruokailijalle. Eniten ruokailijoita on Matteuksenkirkolla.