25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Lasten kanssa messuun

30.09.2022, 11:07 /  päivitetty 30.09.2022, 11:11
Lue alta Kallion seurakunnan papin Visa Viljamaan vinkit kirkkovierailuihin lasten kanssa.
Äiti, jonka reppuselässä on pieni poika.

Käy messussa!

Suomessa istuu syvällä melko vihamielinen suhtautuminen lapsiin, seurakunnassakin. Tiedän vanhempia, joita on moitittu siitä, että ovat tuoneet lapsensa yhteiseen palvelukseen. Vakuutan, ettei mikään tuota yhtä montaa hymyilevää kasvoa seurakuntaan kuin lapsen läsnäolo messussa. Ja jos jotakuta lapsi häiritsee, se on hänen ongelmansa!

Älä murehdi rukouksesi laadusta!

Rukouselämä on erilaista lapsen kanssa kuin yksin. Lapsen kanssa ei voi aina sulkea silmiään hiljentyäkseen. Silti voit seurata, mitä liturgiassa tapahtuu, ja harjoitella sisäistä tyyneyttä ja läsnäoloa, jos lapsi ei meinaa rauhoittua tai luulet tuntevasi pistävät katseet selässäsi. Lapsi tuo mahdollisuuden yhteiseen iltarukoukseen. Rutiinit tuovat tutkitusti turvaa lapsen elämään, niin myös iltarukous.

Muista eväät!

Vaikka messussa ruokitaan Taivaan Leivällä ehtoollisessa, voivat lapsille omat eväät tehdä hyvää. Rusinarasia tai muumikeksi voivat tarjota hengähdyshetken vaikkapa saarnan pointin kuulemiseen. Ja hei, kirkossa saa imettää! Tärkein ateria on kuitenkin ehtoollinen. Polvistuminen alttarille perheenä rakentaa yhteyttä Jumalaan ja perheenjäsenten välille. Alttarin toiselta puolelta näkee usein suuria tunteita, kun lapsen kanssa polvistutaan yhdessä alttarikaiteelle. Lapsi voidaan joko siunata, tai hänelle voidaan jakaa leipä ja viini.

Opettele Jumalan läsnäolon tuntemista arjessa!

Jumalan kohtaaminen ei rajoitu messuun. Opettele (hektisenkin, huh!) lapsiperhearjen keskellä tunnistamaan, miten Jumala on elämässäsi läsnä. Voit kerrata päivän tapahtumia ennen nukahtamista ja yrittää katsella, missä hetkissä tunnet, että Jumala oli erityisesti läsnä. Mieti myös hetkiä, joissa voit kasvaa seuraavana päivänä, myös kasvattajana. Anna päiväsi, yösi, ja seuraava päivä Jumalan haltuun. Taaperon kyselyiän alkaessa ei kannata säikähtää vaikeitakaan kysymyksiä, lasten kanssa kannattaa puhua Jumalasta. Silloin saattaa itsekin oppia tuntemaan Jumalaa uudesta näkökulmasta!

Vinkit ja paljon muuta löydät Kallion seurakunnan Syysjulkaisusta. Voit tutustua julkaisun sisältöön tästä: Kallion seurakunnan syyslehti 2022