Malmin hautausmaan pistoraide - lyhyt historia hautausmaajunasta
Malmin hautausmaa
Malmin hautausmaa oli valmistuessaan 1894 melko kaukana kaupungin alueen ulkopuolella, joten sinne rakennettiin kahden kilometrin mittainen pistoraide Malmin asemalta. Rautatietä käytettiin jo hautausmaan vihkiäistilaisuudessa 10.11.1894, mutta säännöllinen junaliikenne käynnistyi vasta 3. helmikuuta 1895. Kuljetuksia hautausmaalle oli ensin kahdesti, sittemmin viidesti viikossa. Junassa oli aina kaksi ruumisvaunua vainajille ja neljä henkilövaunua saattoväelle, papeille ja hautausmaalla vieraileville.
Ruumisjunat lähtivät Malmille ensin Töölön tavara-aseman laidalla sijainneelta ruumisasemalta tai Leppäsuon ruumishuoneelta, kunnes Harjun ruumishuone Aleksis Kiven kadulla valmistui vuonna 1921. Ruumisjunan lipuissa oli risti hautausmaajunan merkkinä.
Hautausmaalle 1897 noussut asemarakennus on yhä paikoillaan ja siellä sijaitsee nykyään hautausmaan toimisto. Rata poistettiin käytöstä joulukuun lopussa vuonna 1954 ja vaikka rata purettiin hautausmaalta jo 1950-luvulla, valtaosa koko radasta pysyi paikoillaan 1970-luvulle saakka; osa radasta toimi jonkin aikaa Osuusliike Elannon Teerikukontien varaston pistoraiteena, mutta nyttemmin kiskot on kokonaan purettu. Malmin puoleisessa päässä rata korvattiin uudisrakennuksilla ja Teerikukontiellä. Ratapenger on yhä olemassa Teerisuontien ja Tattariharjuntien rajaamalla osalla, ja nykyään siinä kulkee Vanhanradanraitiksi nimetty pyörätie.
Vuonna 2024 marraskuussa junaradan vihkimisestä on kulunut 130 vuotta, ja sen toiminnan lopettamisesta joulukuussa 70 vuotta. Hautausmaan ns. Junaportin (entinen junaradan sisääntulo, jossa nykyään jalankulkuportti) vieressä on infokyltti samaisesta asiasta ratavartijan kopin vieressä.