24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Malmi saa pian liikuteltavan saunan

13.11.2020, 08:53 /  päivitetty 13.11.2020, 09:26
Vaihtelevalukuinen porukka rakentaa syksyn pimeinä iltoina liikuteltavaa saunaa. Se on tarkoitettu aivan kaikille saunojille alueellamme. Missä saunaa tarvitaan, sinne se voidaan nyt kuskata.
dramaattinen tummasävyinen vaakakuva otettuna rakennushallin pimeydessä. Kuvassa neljä mieshahmoa sumeahkosti rakennusvaatteissaan. Taustalla näkyy peräkärryn päälle rakentuvaa saunarakannnusta. Puuseinä nedessä myös rakennusmateriaalia, kasa panelia, eristelevyä. Kuva Sari Hakuri.

”Aikamoinen määrä kahvia ja makkaraa on kulunut tämän syksyn aikana”, kertoo pastori Jukka Holopainen Malmin seurakunnasta. Holopainen on toiminut malmilaisen saunaprojektin primus motorina. Syksyn aikana noin viidentoista hengen porukka on urakoinut talkootöinä peräkärryn päälle rakentuvaa, liikuteltavaa saunaa. Projekti on osoittautunut hyväksi tavaksi tavoittaa myös vanhemman sukupolven miehiä.

Viime jouluna – kun koronaviruksesta ei ollut vielä tietoakaan – Malmin seurakunnassa järjestettiin joulusauna. Se tarkoitti vuokrattua saunaa ja paljua, jotka seurakunta toi Latokartanon torille jouluaatoksi kaikkien kaupunkilaisten iloksi. Jo tuolloin leikiteltiin ajatuksella, että seurakunnalla voisi hyvinkin olla oma, eri paikkoihin siirreltävä sauna.

Samoihin aikoihin Malmin seurakunnassa selvitettiin, mitä ihmettä kuuluu miehille, mikä miehiä liikuttaa. Syksyllä 2019 järjestetyn Mitä kuuluu, mies? -työpajan yhteydessä kirkkoherra Heikki Arikka pohti:

”Seurakunta ei tavoita samalla tavalla miehiä kuin naisia. Teemmekö me vääriä asioita vai kysymmekö vääriä kysymyksiä? ”

Kirkkoherra oli havahtunut palautteeseen, ettei kirkko osaa kohdata miestä oikeasti. Miehet eivät käy kirkossa tai edes kirkolla, eikä seurakunnan työntekijöillä ole heihin yhteyttä.

Seurakunnan toiminnassa naisten osuus on 70–90 prosenttia suhteessa miehiin, Arikka sanoo.

Käsillä tekeminen on lepoa

Yli 30 vuotta Malmin seurakunnan alueella työskennellyt pastori Jukka Holopainen lähti liikkeelle ajatuksesta, jonka mukaan jokainen mies tarvitsee oman autotallin.

”Tuolla on paljon tietyn sukupolven miehiä, varsinaisia äijiä, jotka tarvitsevat tekemistä käsille, syyn lähteä liikkeelle, konkreettisen asian, jonka vuoksi nousta television äärestä”, Holopainen kuvailee. Yhdeksi sellaiseksi on osoittautunut saunan rakentaminen.

Liikuteltavan saunan ääressä talkoilevaa porukkaa Holopainen kuvailee työorientoituneeksi. Ensin tehdään, vasta sitten ehkä puhutaan. Talkoolaisten työtahtia on pitänyt rivakkana eritoten taistelu pimeneviä iltoja vastaan, oma sauna kun on tarkoitus saada jouluksi valmiiksi.

”Vaikka saunan äärellä tehdään ja touhutaan, jossain vaiheessa porukka alkaa myös puhua”, Holopainen kertoo.

Hän kertoo havainneensa, ettei saunaporukka puhu juuri lainkaan urheilusta. Sitä vastoin on ollut runsaasti puhetta vanhemmuudesta ja isovanhemmuudesta. Myös päivänpoliittisia, ajankohtaisia asioita on raksalla ehditty ruotia.

”Kuolema. Ja elämä. Ne ovat voimakkaasti saunaa rakentavan porukan puheissa läsnä”, Holopainen kertoo.

Holopaisen lisäksi talkooporukkaan on osallistunut pastori Petri Jukanen. Pastoreita ei tarvita keskustelun johdattelijoiksi, ennemminkin kahvia keittämään. ”Laitapa pappi kahvia!” on raksalla usein kuultu lohkaisu.

Pappi keittää kahvit ja antaa porukan pitää huolta toisistaan, sillä Holopainen on huomannut, miten rakentamisen ääressä on ystävyyssuhteita alkanut muodostua.

”Kun joku porukasta ei saavukaan illalla hommiin, alkavat muut huolehtia, miksei tämä ole tullut paikalle.”

Osalle saunanrakentajista jokaviikkoinen raksa on lepopaikka omasta arjesta.

”Ja on tämä osin myös mielenterveysjuttu”, Holopainen summaa. ”Äijät saavat konkreettista käsillään aikaiseksi ja kuuluvat omaan porukkaansa”.

Kuva: Sari Hakuri.

Mistä kaikki sai alkunsa? Lue lisää täältä.