20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Merirasti-kappelin kirkkotekstiilit palvelevat jatkossa Brysselin Merimieskirkolla

12.05.2023, 18:39 /  päivitetty 12.05.2023, 18:52
Vuosaaren seurakunta lahjoitti Merirasti-kappelin kirkkotekstiilit Brysselin Merimieskirkolle.
Merimieskirkon Taija Kivistö ja Jaakko Laasio ottavat vastaan Vuosaaren seurakunnan lahjoittamat kirkkotekstiilit. Lahjoitusta antamassa Jussi Mäkelä, Tiina Ahonen, Sirkka Nyqvist ja Anja Hinkkanen.

Vuosaaren seurakunta lahjoitti Merirasti-kappelin kirkkotekstiilit Brysselin Merimieskirkolle, jossa ne saavat jatkaa kirkollista palvelua ekumeenisessa kappelissa osana Merimieskirkon jumalanpalveluselämää. Pappina Brysselin Merimieskirkolla toimii Jaakko Heinimäki.

Lahjoituksen Vuosaaren kirkolla ottivat torstaina 11.5. vastaan Merimieskirkon puolesta merenkulkijatyön johtaja ja yhteyspäällikkö Jaakko Laasio, sekä satamakuraattori Taija Kivistö.

Lahjoituksen luovuttivat kirkkoherra ja rovasti Jussi Mäkelä, seurakunnan kappalainen Tiina Ahonen sekä pääsuntio Sirkka Nyqvist. Mukana oli myös Merimieskirkon ja Vuosaaren seurakunnan aktiivinen toimija Anja Hinkkanen.

Vuosaaren seurakunta luopui Merirasti-kappelista vuoden 2022 lopussa, jonka jälkeen kappelin kirkkotekstiileille ei ollut seurakunnassa enää varsinaista tarvetta. Esityksen pohjalta seurakuntaneuvosto päätti, että Merirasti-kappelin kasukka, stolat sekä kirjaliinat lahjoitetaan Suomen Merimieskirkolle Brysseliin, jonka kirkkotekstiilitilanne kaipasi vahvistusta. Vuosaaren seurakunnalla on erityinen asema Suomen Merimieskirkon nykyhistoriassa, sillä seurakunnan alueella toimii sekä suuri satama että Suomen Merimieskirkon keskustoimisto.

Kappelia tyhjennettäessä löydettiin vielä alttari- ja kalkkiliinat, jotka myös lahjoitettiin Merimieskirkolle. Kirkkotekstiilit ovat Päikki Prihan suunnittelemat, ja materiaalit ovat käsinpainettua silkkiä ja pellavaa. Tekstiilit ovat hyväkuntoisia ja niillä on materiaaliensa puolesta vielä paljon käyttöikää. Koska kyse ei ole yli 50 vuotiaista historiallisista kirkkotekstiileistä, on lahjoittaminen ulkomaille mahdollista.

Brysselin merimieskirkkoa voit seurata somessa

Instagramissa @brysselinmerimieskirkko

tai Facebookissa facebook.com/BrysselinMerimieskirkko