18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Finlandia hymni ja muita minuuttikonsertteja kotisohvalla

19.02.2021, 15:01 /  päivitetty 03.01.2022, 10:51
Kutsumme sinut pieniin tallennettuihin musiikkihetkiin. Osallistua voit vaikka metrossa, bussissa, kotisohvalla tai anoppilassa – missä ikinä sopivasti satut olemaan.
Vuosaaren kirkossa kanttori Hanna istuu urkujen äärellä.

Minuuttikonsertti nimitys juontuu tallenteiden muutaman minuutin kestosta. Katsoa voi vaikka yhden kerrallaan, tai sitten nauttia koko sarjan saman tien, ja olla melkein kuin konsertissa.

Tallenteiden usiikki on äänitetty Vuosaaren kirkossa. Pianossa ja uruissa on kanttori Hanna Virtanen.

Halutessasi voit myös lähettää toiveita tulevista musiikkikappaleista. Toiveet sähköpostilla hanna.virtanen@evl.fi.

Tervetuloa pieniin minuuttikonsertteihin!

Finlandia

Monelle suomalaiselle Sibeliuksen säveltämä Finlandia hymni on melkein yhtä rakas kuin tämä kotimaa. Tänä vuonna halusimme juhlistaa Suomen itsenäisyyttä Finlandia hymnin sävelin. Kuuntele, miltä Finlandia kuulostaa uruilla soitettuna.

Urut Hanna Virtanen. Äänitetty ja kuvattu Vuosaaren kirkossa 2021. Videot ja editointi Jonna Peitso.

Oi Suomi, katso, sinun päiväs koittaa, yön uhka karkoitettu on jo pois, ja aamun kiuru kirkkaudessa soittaa kuin itse taivahan kansi sois.

Yön vallat aamun valkeus jo voittaa, sun päiväs koittaa, oi synnyinmaa.

Oi nouse, Suomi, nosta korkealle, pääs seppelöimä suurten muistojen,

oi nouse, Suomi, näytit maailmalle sa että karkoitit orjuuden, ja ettet taipunut sa sorron alle, on aamus alkanut, synnyinmaa.

Sanat V.A. Koskenniemi. sävellys Jean Sibelius

Edvard Grieg, Aamutunnelmia

Keväisen aamun ja luonnon herääminen, millaisia ihmeitä se loihtiikaan luontoon. Ja entä mitä tunnelmia luo Edvard Griegin säveltämä Aamutunnelma. Lähde mukaan sävelten ja luonnon kauneuden matkaan.

Aamutunnelma sarjasta Peer Gynt. Sävellys Edvard Grieg, 1843–1907. Sävelletty sinfoniaorkesterille, uruille sovittanut Sigerland.

Urut Hanna Virtanen. Äänitetty Vuosaaren kirkossa huhtikuussa 2021.

Videot Pixabay, editointi Jonna Peitso.

César Franck, Panis Angelicus

Leivästä enkelten sai osan ihminen.

Taivainen voima sen halk' auttaa aikojen.

Hartaana polvistun eessäsi, Herra, sun.

Aina, aina armohos luotan sun,

aina, aina armohos luotan sun.

Sunnuntaina 14.3.2021 oli leipäsunnuntai. Se on saanut nimensä raamatunteksteistä, joita tuona sunnuntaina luetaan. Niissä puhutaan leivästä, siitä miten Jeesus ruokki viisituhatta ihmistä vain viidellä leivällä ja kahdella kalalla – ja miten ylitse jäänyttä ruokaa kerättiin vielä talteenkin koreittain. Leipäsunnuntai puhuu myös toisenlaisesta leivästä, elämän leivästä, ihmisten tarvitsemasta hengellisestä ravinnosta. Jeesus itse on elämän leipä. Hän meille antaa omastaan ja opettaa meitä jakamaan omastamme tarvitseville.

Leipäsunnuntai on keskellä paastonaikaa. Se on kuin keidas keskellä erämaavaellusta.

Leipäsunnuntaihin sinut johdattaa César Franckin (1822–1890) sävellys Panis Angelicus, jonka on uruille sovittanut Pierre Gouin.

Uruissa Hanna Virtanen.

Tallennettu Vuosaaren kirkossa 2.3.2021.

Videot Jonna Peitso ja Pixabay, editointi Jonna Peitso.

Vivaldi, Talvi

Tunnistat varmaan helposti tämän ikivihreän hitin, Vivaldin Talven. Mutta miltä se kuulostaa uruilla soitettuna?

Urut Hanna Virtanen. Äänitetty Vuosaaren kirkossa tammikuussa 2021.

Ediotinti Jonna Peitso. Videot Pixabay.

Jean Sibelius, Valse Triste

Miltä kuulostaa Sibeliuksen rakastettu Valse Triste pianolla soitettuna?

Sävellys ja sovitus Jean Sibelius, 1903/1904.

Piano Hanna Virtanen. Äänitetty Vuosaaren kirkossa 1.2.2021.

Ediotinti Jonna Peitso. Videot Pixabay.