20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Pääkaupunkiseudun seurakunnat ovat tänäkin vuonna mukana Helsinki Pridessä — tutustu koko viikon ohjelmaan!

09.06.2023, 10:41 /  päivitetty 19.06.2023, 14:48
Pride nuorella miehellä siivet sateenkaariväreissä kuvaaja Eija Harju

Helsinki Pride on Suomen suurin ja vaikuttavin ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma, joka tuo ihmiset yhteen ja tekee tilaa sateenkaaren kaikille sävyille. Myös pääkaupunkiseudun seurakunnat ovat mukana tapahtumassa.

Koko kesäkuun ajan vietettävä Pride-kuukausi huipentuu Pride-viikkoon 26.6.–2.7.2023. Kulkue ja puistojuhla toteutuvat tuttuun tapaan Pride-viikon lauantaina.

Vuoden 2023 Helsinki Priden teemana on Joy & riot – Riemu & kapina

Helsinki Pride -tapahtuman teemana on tänä vuonna Joy and Riot – Riemu ja kapina – sillä maailmaa muuttaaksemme tarvitsemme molempia!

Kirkko Helsingissä, Kirkko Vantaalla ja Kirkko Espoossa tekevät Helsinki Pridessä yhteistyötä ja tuottavat tapahtumaan monipuolista ohjelmaa. Osallistumme yhdessä myös lauantaina 1.7. järjestettävään kulkueeseen ja meidän telttamme löytyy myös Kaivopuistossa järjestettävästä puistojuhlasta. Tule moikkaamaan meitä sinne!

Seurakuntien Pride-ohjelma

TIISTAI 27.6.

OHITETTU-työpaja

Oletko joskus tullut ohitetuksi oman sukupuolesi tai seksuaalisuutesi kanssa seurakunnan tilaisuudessa tai muualla? Millaisen jäljen se on jättänyt?

Työpaja, jossa käsitellään ohitetuksi tulemisen kokemuksia. Keskustelemme ja teemme harjoituksia, joissa vanhoja kokemuksia puretaan yhdessä. Lopuksi pyrimme näkemään toisemme sellaisina, kuin tänä päivänä olemme.

Työpajassa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Mukaan mahtuu 20-30 henkilöä. Suosittelemme ilmoittautumista etukäteen: matleena.ikola@evl.fi

Ohitettu-työpaja ti 27.6. klo 15-17, kokoushuone Silvennoinen, 4. krs., srk-talo, Kolmas Linja 22

Vertaistukitapaaminen sukupuoleltaan moninaisille ja sukupuoltaan pohtiville nuorille

Ohjattu vertaistuellinen tapaaminen transihmisille, intersukupuolisille, muunsukupuolisille, sukupuolettomille tai sukupuoltaan pohtiville 15–22 –vuotiaille nuorille. Periaatteina luottamuksellisuus, itsemäärittely- ja itsemäärittelemättömyysoikeus, oikeus käyttää haluamaansa nimeä ja oikeus kertoa itsestään vain sen verran kuin haluaa. Ohjattua keskustelua paikalle tulevien nuorten toivomista aiheista. Voit jakaa ajatuksiasi muiden kanssa tai vain kuunnella.
Tilaisuuden yhteyshenkilö: Lennu Korhonen

Vertaistukitapaaminen 15–22 –vuotiaille ti 27.6. klo 17–19 Snellussa, Matteuksenkirkon yläkerrassa, Turunlinnantie 3 (ovisummeri), Snellun ulko-ovi on Stoan aukion puolella lähellä kirkon pääovea.

Vantaa Pride

Kirkko Vantaalla on mukana Vantaan kaupungin järjestämässä Vantaa Pridessä. Tilaisuuden yhteyshenkilö: Riina Halme

Vantaa Pride Tikkurilan uusi tori ja kirjastopuisto, ti 27.6. kello 15–20.

KESKIVIIKKO 28.6.

Sateenkaarikahvila

Tarjolla jutustelua, pihapelejä, kangaskassi- ja katuliitupajat. Kahvilassa on edulliset hinnat. Katuliitupajassa voit piirtää liiduilla omat Pride-terveisesi sateenkaaripolkuun ja kangaskassipajassa voit koristella kangastusseilla itsellesi Pride-kassin (1 e kassimaksu). Sateen sattuessa kahvila, kangaskassipaja ja lautapelejä kirkon aulassa.

Tilaisuus on kaikenikäisille. Tilaisuuden yhteyshenkilö: Lennu Korhonen

Sateenkaarikahvila ke 28.6. klo 14–18 Matteuksenkirkon edustalla, Turunlinnantie 3.

TORSTAI 29.6.

Nuorten aikuisten sateenkaareva lautapeli-iltapäivä

Sateenkaarevassa lautapeli-iltapäivässä pääset haastamaan hyvässä seurassa strategiataitojasi ja onnettaren suosiota. Tilaisuuden yhteyshenkilö: Juha Pohjois-Koivisto
Nuorten aikuisten sateenkaareva lautapeli-iltapäivä @Chapple, Iso Omena, to 29.6. klo 13–16.

PERJANTAI 30.6.

SateenkaariSiipi

SateenkaariSiipi on 13–22-vuotiaille nuorille tarkoitettu iltapäivä kivan yhdessäolon, pelailun ja napostelun parissa. Klo 17.00 omakustanteinen yhteislähtö Kallion kirkkoon Sateenkaarimessuun. Tilaisuuden yhteyshenkilö: Juha Pohjois-Koivisto

SateenkaariSiipi Leppävaaran seurakunnan nuorisotila Siivessä (Alberganesplanadi 1, 1.krs) pe 30.6. klo 14–17.

Pride-viikon Sateenkaarimessu

Kallion kirkossa järjestettävässä Sateenkaarimessussa saarnaa pappi Aki Kekkonen ja liturgina toimii pappi Jaana Partti. Musiikista vastaa kanttori Kimmo Puunenä ja Ääniset-kuoro.

Pride-viikon Sateenkaarimessu Kallion kirkossa, Itäinen papinkatu 2, pe 30.6. klo 18.

LAUANTAI 1.7.

Pride-hartaus lauantaina Helsingin tuomiokirkossa

Rakkaus on Jumalan lahja meille kaikille. Lämpimästi tervetuloa hiljentymään Helsingin tuomiokirkkoon Pride-hartauteen ja juhlistamaan rakkautta sen kaikissa sateenkaaren väreissä.

Hartaudessa esiintyy Mami, saksofonistina Perttu Nurkka. Mukana hartautta toteuttamassa ovat pastorit Aki Kekkonen ja Taija Tiilikka, kanttori Matti Vaakanainen, seurakuntaneuvoston jäsen Juha-Pekka Hippi ja joukko seurakuntalaisia.

Hartautta voi myös seurata Tuomiokirkkoseurakunnan YouTube-kanavalta.

Pride-hartaus lauantaina 1.7.2023 klo 10–12 Helsingin tuomiokirkko, Unioninkatu 29, 00170 Helsinki

Love is God's gift to us all. You are warmly welcome to Pride-worship service and to celebrate love in all its rainbow colors at Helsinki Cathedral on July 1st, 2023 at 10:00 AM.

The Pride-worship service will be led by pastors Aki Kekkonen and Taija Tiilikka, accompanied by cantor Matti Vaakanainen, parish council member Juha-Pekka Hippi, and a group of parishioners

You can follow the service also online.

SUNNUNTAI 2.7.

Messu Mustasaaren kappelissa

Tervetuloa upeaan Mustasaareen nauttimaan messusta. Pappina Matleena Ikola.

Messu Mustasaaren kappelissa su 2.7. klo 14

Sateenkaariseurat Pride-viikon päätteeksi

Tule päättämään Pride-viikko Sateenkaariseuroihin! Tilaisudeen yhteyshenkilö: Leena Väyrynen-Si

Sateenkaariseurat Pride-viikon päätteeksi su 2.7. klo 16 Helsingin Seuratuvalla, Salomonkatu 17 D