19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Palmusunnuntaina Jeesus ratsasti Jerusalemiin

05.04.2022, 11:06 /  päivitetty 29.03.2023, 12:53
Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimyksiä ja elämän viimeisiä vaiheita. Tänä vuonna palmusunnuntaita vietetään 2.4.
Pääsiäisaasi

Palmusunnuntai muistuttaa Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla Jerusalemiin, ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen "Hoosianna" eli Oi, auta.

Tiedetään, että Syyriassa ja Egyptissä palmusunnuntain juhlaa on vietetty jo 300-luvulla. Lännen kristityille palmusunnuntain juhla vakiintui 600-luvun kirkossa.

Kristityille palmu on kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks" - kyse on oikeastaan siunauksesta.

Kirkoissa päivän liturginen väri on violetti tai sininen. Alttarilla palaa kaksi kynttilää.

T‍ervetuloa palmusunnuntain messuun 2.4. Paavalinkirkkoon, Sammatintie 5, klo 10. Pappeina Juha Valkeapää ja Elina Koivisto, kanttori Krista Pellikka.