27.07. Onneksi olkoon: Heidi | Palaute

Petri Myllynen tekee turistituotteita Pelastusarmeijan printtipajassa

Kallion seurakunta

25.07.2024, 14:03 /  päivitetty 25.07.2024, 16:19
Kallion seurakunnan ja Pelastusarmeijan naapuriyhteistyössä voittavat molemmat. Kallion komea kirkko teki vaikutuksen Petri Myllyseen. Syntyi koevedos, mikä teki vaikutuksen Kallion seurakunnassa. Eettinen lähituotanto on juuri sitä, mitä Kallion kirkon turistituotteilta odotetaan
Mies jonka kädessä kassi ja muki

Kalliossa sijaitsevan Pelastusarmeijan Printtipajan pajaohjaaja Petri Myllynen otti yhteyttä Kallion seurakunnan viestintään ja kysyi, saisiko hän käyttää Kallion kirkon kuvaa omissa tuotteissaan. Pelastusarmeijan omassa kulmamyymälässä myydään monenlaisia itsetehtyjä työpajatuotteita.

Samaan aikaan Kallion seurakunnassa taas etsitään eettisiä, turisteille sopivia myyntituotteita. Kallion kirkon tornikierrokset ja kahvila, sekä kirkon jokapäiväinen aukiolo tarjoavat hyvän mahdollisuuden myydä erilaisia matkamuistoja.

Petri Myllysen oma design teki heti vaikutuksen niin viestinnässä kuin työkavereiden joukossakin.

- Otin vanhan valokuvan ja tuunasin sitä. Valitsin myös fontin sen mukaan, että se sopii tunnelmaan, Myllynen kertoo.

Rakennuspiirtäjän laajan ammattitutkinnon suorittaneen Myllysen koulutus näkyy: kirkon mittasuhteet ja oleelliset elementit toimivat. Turisteja ajatellen lisättiin vielä tekstiksi sopivaan kohtaan ”Lars Sonck: Kallion kirkko”. Käyttöönottovuosi 1912 on osa designia.

Itä-Helsingissä, Santahaminassa koulunsa käynyt Petri kertoo aina tykänneensä käsillä tekemisestä. Jopa niin, että nk. tyttöjen käsityötunnit olivat koko ala-asteen mieluisia.

Tulossa mukeja ja ekokasseja

- Printtipaja tekee tuotteita Pelastusarmeijan omaan käyttöön, mutta se on tehnyt paljon yhteistyötä myös alueen muiden toimijoiden kanssa, Pelastusarmeijan sosiaaliohjaaja Kirsi Talasmäki kertoo.

Talasmäki on iloinen siitä, että Petri saatiin työkokeiluun, joka todennäköisesti jatkuu palkkatukityönä marraskuussa. Pajalla ei ole ollut työntekijää viime syyskuun jälkeen.

- Oikein odotan, että pääsen polkaisemaan pyörällä aamulla töihin, Malmilla asuva Petri Myllynen kertoo.

- Kyllä tämä tekee itsetunnolle hyvää. Pajaohjaajana olen saanut ensimmäistä kertaa myös oman työpuhelinnumeron ja sähköpostin. Kilpailutan ja tilaan myös kaikki tuotteet, mitä meillä tehdään.

Pelastusarmeijan Printtipaja ja Kallion kirkon turistityö sopivat hyvin yhteen. Kumpikin osapuoli haluaa toimia eettisesti. Suuria tavaramääriä ei oteta tuotantoon, vaan katsotaan rauhassa, mitkä tuotteet menevät kaupaksi. Elokuussa myyntiin saadaan mukeja ja ekokasseja.

Pelastusarmeijan tuotteista löytyy tekijätiedon lisäksi myös lisätietoa siitä, miten Pelastusarmeijan työtä voi tukea. Petri Myllysen suunnittelemia tuotteita voi ostaa elokuun alusta Kallion kirkon kahvilasta.

Teksti ja kuva: Annmari Salmela