16.10. Onneksi olkoon: Sirkka, Sirkku, Stella, Luna | Palaute

Pyhäinpäivä kutsuu muistelemaan edesmenneitä läheisiä

Oulunkylän seurakunta

08.10.2024, 15:41 /  päivitetty 14.10.2024, 09:02
Lapsi asettaa kynttilän maahan Maunulan uurnalehdon pyhäinpäivän tapahtumassa

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 2.11.2024.

Pyhäinpäivänä on tapana muistella edesmenneitä läheisiä.

Pyhäinpäivän iltakirkossa luetaan vuoden aikana hautaan siunattujen seurakunnan jäsenten nimet. Kuoleman puutarhat -tapahtumassa hautausmaat heräävät eloon.

Monilla hautausmailla on paikka, jonne voit viedä kynttilän ja muistaa ihmistä, joka on haudattu muualle, kaukana olevalle hautausmaalle.

Tästä voit katsoa, mikä olisi sinulle sopiva tapa viettää pyhäinpäivää.

Kuoleman puutarhat -tapahtuma

Helsingin hautausmailla järjestetään Kuoleman puutarhat -tapahtuma pyhäinpäivänä 2.11. klo 16-19. Tapahtumassa on tarjolla muun muassa hartauksia, enkelipolku lapsiperheille sekä lämmintä juotavaa. Paikalla on seurakunnan työntekijöitä, joiden kanssa voi halutessaan pysähtyä juttelemaan. Eri hautausmaiden ohjelman löydät kootusti täältä.

Oulunkylän seurakunnan alueella järjestettävät pyhäinpäivän tilaisuudet:

Gabriel Fauré: Requiem

Pyhäinpäivän tunnelmissa jatketaan vielä torstaina 7.11. klo 19 kun Oulunkylän kirkossa kajahtaa konsertti Gabriel Faurén Requiem. Konsertissa esiintyy Oulunkylän seurakunnan kamarikuoro Chorus sine Nomine sekä Lauttasaaren seurakunnan kamarikuoro Barcarola. Lisätietoja täältä.

Hautahaku.fi helpottaa läheisen haudan löytämistä

Jos et tiedä tai olet unohtanut läheisesi hautapaikan, voit löytää sen nimihaulla osoitteesta hautahaku.fi Sieltä löytyvät kaikki Helsingin seurakuntayhtymän hautausmaiden haudat.

Helsingin hautausmaiden portit ovat avoinna pyhäinpäivän viikonloppuna torstaista maanantaihin 31.10.–4.11.2024 ympäri vuorokauden.

Pyhäinpäivä kirkkovuodessa

Pyhäinpäivänä muistellaan vainajia sekä kristittyjä marttyyreja.

Sana pyhä ei kuitenkaan viittaa vain kuolleisiin. Jokainen kristitty on pyhä. Elävät ja kuolleet kristityt, pyhät, kuuluvat samaan Jeesuksen joukkoon. Apostolisessa uskontunnustuksessa lausutaan, että uskomme "pyhäin yhteyden". Se tarkoittaa sitä, että kaikki kristityt "pyhät" ovat yhteydessä toinen toisiinsa Jeesuksen välityksellä, meidän välillämme on yhteys.

Pyhäinpäivän sanomaan liittyy ylösnousemuksen toivo, yhteys edesmenneisiin rakkaisiin ja yhteys toinen toisiimme.